مرتضی شیری

بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing) چیست؟

بازاریابی چریکی که در زبان انگلیسی به آن Guerrilla marketing می گویند، یک استراتژی تبلیغاتی غیر متعارف است که با کمترین هزینه مالی به دنبال دریافت بیشترین بازخورد می باشد. اما چقدر کم هزینه؟ خب، آنقدر ارزان است که در ادبیات مدیریت بازاریابی، از بازاریابی چریکی به عنوان بازاریابی رایگان (مالی) نیز یاد می شود. چرا؟ زیرا شما را دعوت می کند که وقت، انرژی و (به خصوص) تخیل خود را صرف تبلیغات کنید و فقط به دنبال پول برای جذب مخاطب نباشید.

اساس بازاریابی چریکی، همانطور که از نامش پیداست، شبیه تاکتیک های جنگ چریکی (یا جنگ گوریل) است. همانطور که احتمالا می دانید، سربازان در جنگ های چریکی یا نامنظم از حرکات غیرقابل پیش بینی و غافلگیرکننده ای برای شکست دادن دشمن استفاده می کنند. مثلاً در نیمه های شب به کمین نیروهای دشمن می پردازند یا به اردوگاه های دشمن کمین می کنند.

پیشنهادی: بیزینس کوچینگ

گوریلا مارکتینگ اولین بار در سال 1984 با کتاب ساده لویسون به دنیا معرفی شد. اما در حال حاضر بیش از 35 کتاب، اتحادیه، سایتی غنی از خبرنامه ها، فایل های صوتی و تصویری فراوان، سازمان های مشاوره، ستون ها در روزنامه های بین المللی، مجلات، اینترنت و کنفرانس ها و سمینارهای مختلف در بسیاری از کشورها در مورد این روش بازاریابی و بسیاری وجود دارد. نمونه ها و البته منابع آن همچنان در حال رشد و گسترش سریع هستند. گای کنراد لویسون، پدر بازاریابی چریکی، استراتژی را به شرح زیر توصیف می کند:

تعریف بازاریابی از دیدگاه پدر بازاریابی چریکی

روح و ماهیت بازاریابی چریکی همیشه یک چیز است: دستیابی به اهداف متعارف مانند سود و رضایت مشتری، استفاده از روش های غیر متعارف و سرمایه گذاری در انرژی به جای پول.

چرا بازاریابی چریکی تا این حد موفق بوده است؟

اکنون ممکن است تعجب کنید که چرا بازاریابی چریکی در بین مشاغل کوچک (و البته بزرگ) بسیار محبوب شده است. دلایل زیادی برای محبوبیت این روش بازاریابی می توان یافت.

همچنین بخوانید:   5 مهارت اساسی یک دیجیتال مارکتر

همانطور که دیدیم بازاریابی چریکی به راحتی قابل پیاده سازی و هزینه مالی آن بسیار کم است. اما می تواند تاثیر بسزایی بر روی مخاطب داشته باشد و برند را به شکلی جذاب و خلاقانه به مشتری معرفی کند. دقیقاً به دلیل همین ویژگی هاست که این روش بازاریابی تا به امروز توانسته موفقیت های زیادی را برای کسب و کارهای کوچک در سراسر جهان به ارمغان بیاورد.

پیشنهادی: مشاوره کسب و کار

البته شکی نیست که وضعیت کنونی اقتصاد جهانی نیز در محبوبیت بازاریابی چریکی نقش داشته است. هزینه فناوری روز به روز در حال کاهش است و روز به روز بر محبوبیت آن افزوده می شود. دولت ها همچنین تسهیلات بیشتری را به مشاغل کوچک ارائه می دهند تا آنها را قادر به رشد کنند و قوانین بیشتری را برای مشاغل بزرگ وضع می کنند. نکته اصلی این است که آگاهی مردم در حال افزایش می باشند و آنها دیگر فریب نام های تجاری را نمی خورند. نتیجه یک فرصت بی سابقه برای کسب و کارهای کوچک برای رشد و رشد تصاعدی بوده است.

البته نباید فقط قسمت خوب ماجرا را ببینیم. درست است که کسب و کارهای کوچک در سال های اخیر افزایش یافته اند، اما بسیاری از این مشاغل کوچک به دلیل بازاریابی ضعیف شکست خورده اند. در چنین شرایطی، گوریلا مارکتینگ راه نجاتی برای کسب و کارهای کوچک بوده و به عنوان یک روش ساده و قابل درک، فرصت رقابتی بسیار خوبی را برای این مشاغل فراهم کرده است. راه حل کم هزینه آنها، در دنیای پرهزینه و یک روش بازاریابی ساده، در دنیای پیچیده و گیج کننده.

پیشنهادی: مشاوره دیجیتال مارکتینگ

تاریخچه بازاریابی چریکی

تاریخچه بازاریابی را می توان به چهار هزار سال قبل از میلاد ردیابی کرد. یعنی زمانی که اولین مصری ها از پاپیروس برای نوشتن پیام های تبلیغاتی و پوسترهای دیواری استفاده می کردند. در واقع آنچه ما به عنوان تبلیغات سنتی می شناسیم در طول قرن ها به تدریج به کمال رسیده است. با این حال، قدمت آن به اوایل قرن نوزدهم باز می گردد.

در آن سال ها هدف اصلی تبلیغات به تدریج از جذب و سرگرم کردن مخاطب به ارائه اطلاعات در مورد محصول یا خدمات یک شرکت تغییر کرد. این امر به حدی جدی شد که در دهه 1960، کمپین های تبلیغاتی صرفاً بر تبلیغات سنگین رادیویی، چاپی و تلویزیونی متمرکز شدند و آژانس های تبلیغاتی سنتی صرفاً به دنبال ترغیب مشتریان به خرید بودند. و طبیعتا… مردم از این وضعیت خسته شده بودند. زمان یک تغییر بود.

همچنین بخوانید:   بازاریابی حسی

پیشنهادی: مشاوره تبلیغات

در سال 1984، یک بازاریاب به نام جی کنراد لویسون (Jay Conrad Levinson) اصطلاح “بازاریابی چریکی” را در کتابی به همین نام ابداع کرد. لویسون در این کتاب راه‌های جالبی برای مقابله با روش‌های بازاریابی سنتی ارائه کرد که آن را بازاریابی چریکی نامید. او هدف اصلی بازاریابی چریکی را اجرای تبلیغات غیر متعارف با کمترین بودجه ممکن و تضمین بالاترین بازخورد ممکن تعریف کرد. به گفته لویسون، کمپین های تبلیغاتی باید تکان دهنده، منحصر به فرد، هوشمندانه و حتی بی ادبانه باشند. این یک راه عالی برای بقای مشاغل کوچک در دنیای پرهزینه بازاریابی سنتی بود. در نتیجه بسیاری از این کسب و کارها به تدریج به این روش روی آوردند و در نتیجه طرز فکر و نگاه کاملاً جدیدی به بازاریابی پیدا کردند.

چه مشاغلی از بازاریابی چریکی سود می برند؟

همانطور که دیدیم، هدف اصلی بازاریابی چریکی، کسب و کارهای کوچکی بود که به دنبال راه های ساده و کم هزینه برای جذب مخاطب بودند. اما این نوع بازاریابی لزوما محدود به کسب و کارهای کوچک نیست و تاکنون برندهای بزرگ زیادی از آن با موفقیت استفاده کرده اند. در ادامه به بررسی روش های استفاده از این نوع بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ می پردازیم.

پیشنهادی: مشاوره برندینگ

چگونه کسب و کارهای کوچک از بازاریابی چریکی استفاده می کنند

بازاریابی چریکی ممکن است انتخاب مناسبی برای کسب و کار کوچک شما باشد. می پرسید چرا؟ زمانی که این روش بازاریابی به درستی اجرا شود، معمولاً با هزینه کم و دسترسی بالا به مخاطبان هدف همراه است. این روش همچنین روش خوبی برای متمایز کردن شرکت شما از رقبا است زیرا شما به عنوان یک شرکت خلاق و متفاوت در ذهن مخاطبان خود خواهید بود و این به شهرت تجاری شما کمک می کند. کارشناسان بازاریابی در مورد بازاریابی چریکی خوب می گویند:

همچنین بخوانید:   قیف فروش چیست؟

یکی از معروف ترین نمونه های گوریلا مارکتینگ در مشاغل کوچک پروژه جادوگر بلر(The Blair Witch Project) است که توسط چند فارغ التحصیل فیلمسازی کم هزینه از دانشگاه فلوریدا با دوربین انجام شد.

آنها یک وب سایت طراحی کردند و این شعار را نوشتند:

در اکتبر 1994، سه دانشجوی سینما که برای ساخت یک مستند به جنگل‌های نزدیک مریلند رفته بودند ناپدید شدند. یک سال بعد دوربین آنها پیدا شد. پیش نمایش پخش شده در براوو توجه همه را به خود جلب کرد. تهیه کننده این برنامه از عوامل فیلم خواست تا سایت جدیدی برای این فیلم طراحی کنند چرا که تمرکز بازدیدکنندگان سایت براوو بر روی صفحه فیلم باعث شده تا دیگر برنامه های این شبکه کمتر دیده شوند.

پیشنهادی: دیجیتال مارکتینگ در اصفهان

بازاریابی چریکی

چگونه کسب و کارهای بزرگ از بازاریابی چریکی استفاده می کنند

بازاریابی چریکی در اصل ایده ای بود که به کسب و کارهای کوچک کمک می کرد، اما کسب و کارهای بزرگ را از استفاده از آن منع نکرد. شرکت های تجاری مختلف از بازاریابی چریکی به عنوان مکمل کمپین های تبلیغاتی خود استفاده می کنند. برخی از بازاریابان بر این باورند که وقتی برندهای معروف از بازاریابی چریکی استفاده می کنند، استراتژی آنها واقعاً چریکی نیست زیرا این شرکت ها بودجه بالایی دارند و همچنان در بازاریابی شرکت خود مشهور هستند.

استفاده از بازیابی چریکی برای مشاغل بزرگ خطرناک است. در برخی موارد، تبلیغات چریکی آنها ممکن است شکست بخورد و به کابوسی برای روابط عمومی شرکت تبدیل شود. کسب و کارهای کوچکتر می توانند به راحتی جنگ چریکی را به بازار عرضه کنند زیرا مردم زودتر شکست تبلیغاتی خود را فراموش می کنند.

پیشنهادی: سئو در اصفهان

جمع بندی

درست است که بازاریابی چریکی اغلب به کسب و کارهای کوچک کمک کرده است، اما کسب و کارهای بزرگ نیز از این استراتژی بازاریابی استفاده کرده اند، اما اگر تصمیم به استفاده از این روش بازاریابی دارید، یک چیز را فراموش نکنید، اگر توانایی ریسک ندارید گوریلا مارکتینگ مختص شما نخواهد بود. شما می توانید از طرفی با کمی خلاقیت می توانید یک کمپین تبلیغاتی متمایز با کمترین هزینه داشته باشید.

مرتضی شیری

مرتضی شیری

کارشناس ارشد برندینگ و دیجیتال مارکتینگ هلدینگ رزسا؛ مشاوره کسب و کار و کوچینگ بیش از 30 کسب و کار آنلاین و نیمه آنلاین. فارغ التحصیل فناوری اطلاعات و متخصص دیجیتال مارکتینگ با بیش از 50 کمپین تبلیغاتی موفق. دارای مدرک گوگل آنالیتیکس و ادورز از گوگل.