مرتضی شیری

بیزینس کوچینگ (Business Coaching) چیست؟

بهترین متخصص بیزینس کوچینگ در ایران

برای پاسخ به سوال بیزینس کوچینگ چیست، شاید بهتر باشد با تعریف کوچینگ (Coaching) شروع کنیم. منبع اصلی من برای این تعریف، فدراسیون بین المللی کوچینگ، ICF است که در سال 1995 تاسیس شد و اکنون به عنوان بزرگترین و مشهورترین نهاد بین المللی مربیگری با بیش از 35000 عضو فعال در بیش از 140 کشور شناخته می شود. ICF کوچینگ را به عنوان مشارکت با مشتریان تعریف می کند که از طریق یک فرآیند خلاقانه و تفکربرانگیز، آنها را تشویق می کند تا از استعدادهای حرفه ای و شخصی پنهان خود نهایت استفاده را ببرند. ویکی‌پدیا نیز مفهوم کسب‌وکار را این‌گونه تعریف می‌کند:

فعالیت کسب درآمد یا کسب درآمد از طریق تولید یا فروش یک محصول (اعم از خدمات یا کالا). به عبارت ساده، ورود به هر فعالیت یا پروژه ای برای کسب سود. همانند هر بازار دیگری، همزمان با توسعه حرفه مربیگری در 25 سال گذشته، تعداد مشتریانی که به خدمات کوچینگ نیاز دارند افزایش یافته است و کوچ ها بخش های جدیدی را به منظور توسعه، تخصصی و جذب مشتریان بیشتر در بازار تخصصی ایجاد کرده اند. به عنوان مثال، ابتدا حرفه کوچینگ به کوچینگ زندگی محدود می شد، اما در حال حاضر در بازار تقاضا برای مربیان متخصصی وجود دارد که خود را در زمینه های خاصی مانند کوچینگ سلامت، بیزینس کوچینگ یا کوچینگ مالی و غیره معرفی کرده باشند.

پیشنهادی: مشاوره کسب و کار

بیزینس کوچینگ

مطالعه اخیر PWC در سال 2015 نشان داد که مربیان در سراسر جهان از اصطلاح بیزینس کوچینگ استفاده می کنند تا نشان دهند که بازار هدف اصلی آنها جامعه تجاری است. جالب اینجاست که 62 درصد از مربیان مورد بررسی یک کسب و کار کوچینگ به نام بیزینس کوچینگ داشتند. تحت عنوان بیزینس کوچینگ ، 25 درصد مربیانی بودند که خود را به عنوان مربی رهبری، 18 درصد به عنوان مربی اجرایی، 16 درصد به عنوان مربی سازمانی و 3 درصد به عنوان مربی بیزینس کوچینگ کوچک معرفی کردند. همانطور که می بینید، در زبان انگلیسی می توانید با داشتن یک کسب و کار کوچینگ خود را به بازار معرفی کنید، به این معنی که شما یک تجارت کوچینگ را اداره می کنید.

پیشنهادی: مشاوره دیجیتال مارکتینگ

شما همچنین می توانید خود را به عنوان فعال در کسب و کار کوچینگ بازار معرفی کنید، به این معنی که مخاطبان هدف شما مشاغلی هستند که می توانند شامل مشاغل کوچک (SMEs) یا سازمان های بزرگتر باشند. مخاطبان شما همچنین می توانند از درون سازمان باشند، مانند مدیران ارشد یا رهبران. تمرکز شما می تواند بر روی نتایج سازمان ها باشد. به عنوان مثال، می توانید به آنها کمک کنید تا تغییرات بزرگ سازمانی ایجاد کنند، فروش را افزایش دهند یا تغییرات بزرگی را پشت سر بگذارند. به همین ترتیب، تمرکز شما روی مربیگری می‌تواند یک موضوع کلی باشد، مانند عملکرد، که در سطح فردی یا تیمی انجام می‌شود. وجه مشترک همه این حوزه ها این است که شما به عنوان مربی به افراد یا گروه هایی در یک کسب و کار خدمات کوچینگ ارائه می دهید و سازمان هزینه این خدمات را به نفع آنها و خودشان پرداخت می کند. تمرکز چنین برنامه کوچینگ پتانسیل های حرفه ای و شخصی افراد همسو با اهداف کسب و کار خواهد بود.

بیزینس کوچینگ

تعریف مربیگری کسب و کار در بیزینس کوچینگ

اول از همه باید ببینیم بیزینس کوچینگ  چیست؟ پاسخ این است که بیزینس کوچینگ  فرآیندی است که در آن صاحبان کسب و کار در تمام مراحل فروش، بازاریابی و برنامه ریزی مدیریت از یک فرد کمک می گیرند. به آن شخص مربی کسب و کار می گویند. بیزینس کوچینگ  به طور کلی می تواند به عنوان بهترین راه برای به حداکثر رساندن یک شغل یا یک تجارت در نظر گرفته شود. زیرا او می تواند درآمد و سود سازمان را تقویت کند و به افراد فعال در اقتصاد احساس ارزش و سودمندی بدهد. اگر بخواهیم بیزینس کوچینگ  را در یک تعریف کلی بیاوریم و ببینیم کوچینگ چیست، می توانیم آن را به صورت زیر بیان کنیم:

“فرآیندی متخصص توسط یک فرد متخصص و واجد شرایط که با کمک مهارت های فراوان می تواند به افراد دیگر کمک کند تا در کسب و کار خود موفق شوند و اهداف تجاری خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. این کارشناسان مهارت های لازم را کسب کرده اند. به کسب و کارهای مختلف کمک کرده و در این راه تخصص لازم را کسب کرده اند.”

همچنین بخوانید:   زبان بدن چگونه حالات مختلف ما را نمایان می‌کند؟

مربیان کسب و کار افرادی خلاق و کنجکاو هستند که از مهارت های خود برای کمک به موفقیت دیگران استفاده می کنند.

پیشنهادی: مشاوره تبلیغات

بیزینس کوچینگ

ماهیت بیزینس کوچینگ

اکنون که می دانیم کوچینگ چیست، با شناخت ماهیت آن، می توانیم معنای بیزینس کوچینگ  را بهتر درک کنیم. کتاب های زیادی در مورد مربیگری کسب و کار در بازار وجود دارد، اما شاید هیچ کتاب بیزینس کوچینگ ماهیت این رشته را به زبان ساده ما توضیح نداده باشند. کوچینگ یک سفر درونی به اعماق درون است، به عبارت دیگر کوچینگ روشی برای خودشناسی است و کسی که مهارت های اساسی کوچینگ را می شناسد، خود را بهتر می شناسد و برای زندگی اش تصمیم می گیرد. کسی که مهارت های اساسی مربیگری (پرسیدن – گوش دادن – بازخورد دادن) را می داند، می تواند خود را بهتر بشناسد و تصمیمات بهتری برای زندگی خود بگیرد. یک روز وضعیت کسب و کار شما عالی به نظر می رسد اما بعد از مدتی احساس می کنید همه چیز با سرعت در حال سقوط است.

پیشنهادی: مشاوره برندینگ

توجه داشته باشید که:

استخدام یک مربی کسب و کار به شما بینشی در مورد چگونگی مدیریت بهتر کسب و کارتان می دهد و در نتیجه فروش را افزایش می دهد یا توانایی های خود را بهبود می بخشد. به عبارت دیگر، یک مربی کسب و کار به شما اجازه نخواهد داد که رویاهای خود را به دلیل زندگی روزمره فراموش کنید و در تمام طول راه با شما خواهد بود. به عبارت دیگر، شما می توانید از کوچینگ نه تنها برای کار، بلکه از کوچینگ شخصی برای زندگی شخصی خود نیز استفاده کنید. بسیاری از مردم با وجود اینکه می دانند برای کسب و کار خود چه کاری باید انجام دهند موفق نمی شوند!!! دلیل اصلی شکست این افراد این است که کارهای مهم تجارت خود را به تعویق می اندازند.

بیزینس کوچینگ

لزوم استفاده از بیزینس کوچینگ

دقیقاً چه نیازی به استفاده از کوچینگ وجود دارد؟ پیشرفت های تکنولوژیکی و افزایش رقابت در بازار و نیاز به سود بیشتر منجر به گسترش بیزینس کوچینگ  شده است. این تغییر دیدگاه و رویکرد باعث شده است که در سال های اخیر در کشور ما بیشتر به استفاده از کوچ های کسب و کار توجه شود. شروع یک فعالیت اقتصادی و تجاری ممکن است چندان پیچیده نباشد و راه اندازی و حتی توسعه آن هیجان انگیز باشد. اما نباید فراموش کرد که می تواند بسیار استرس زا نیز باشد. این امر به ویژه زمانی صادق است که شما قصد دارید یک کسب و کار را به تنهایی اداره کنید. در این راه داشتن مربی که بتواند از تجربیات و نظرات او استفاده کند بسیار مفید و مهم خواهد بود.

پیشنهادی: دیجیتال مارکتینگ در اصفهان

مزایای بیزینس کوچینگ

شاید تا به حال خودتان به مزایای بیزینس کوچینگ  پی برده باشید، اما برای درک بهتر و عمیق تر از آن، ایده خوبی است که همه مزایا را در یک جا جمع کنید. در ادامه با 13 مورد از مهمترین کارکردها و مزایای بیزینس کوچینگ  آشنا خواهید شد:

1. ایجاد اعتماد به نفس

اهمیت اعتماد به تجارت و تجارت غیرقابل انکار است. زمانی که توسط یک مربی یا فرد باتجربه حمایت می‌شوید و می‌توانید بدون ترس خود را برای رویارویی با چالش‌های بزرگ آماده کنید، در مقابل انتقاد صبور باشید یا توانایی ریسک‌پذیری را داشته باشید، این نوعی تقویت اعتماد به نفس در نظر گرفته شده است. داشتن یک مربی حرفه ای باعث می شود در یک بازی هیجان انگیز خود را یک بازیکن حرفه ای تصور کنید. زمان برای شما به عنوان یک کارفرما ضروری است و این مربی (کوچ) است که به شما کمک می کند بدون اتلاف وقت بهترین استفاده را از زمان خود ببرید.

پیشنهادی: سئو در اصفهان

2. نحوه کار با افراد مختلف را درک کنید

بیزینس کوچینگ شامل تمرینات متنوعی پیرامون ارتقای سبک رهبری شخصی و همچنین رهبری است. بنابراین می توانید خودتان را بهتر بشناسید. در مجموع باید به جای شخصیت های مختلف، خود را در نظر بگیرید و می توان گفت که کوچینگ باعث می شود با افراد مختلف و نحوه کار با آنها آشنا شوید.

3. هدف گذاری کرده و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی کنید

گاهی اوقات، وقتی بیش از حد روی (جزئیات) یک مشکل تمرکز می کنید، نقاط کور بیشتر می شوند. یک مربی کسب و کار موفق به شما چشم اندازی قابل مشاهده می دهد و به شما کمک می کند تا به سرعت برخی از مشکلاتی را که ممکن است قادر به دیدن آنها نبوده اید شناسایی کنید. همچنین می‌تواند استراتژی‌هایی را برای مقابله با چالش‌ها و موانع کسب‌وکارتان در اختیار شما قرار دهد و شما را تشویق کند که از منطقه راحتی خود خارج شوید. در واقع با کمک بیزینس کوچ می توانید کسب و کار خود را به سطح بالاتری ببرید.

پیشنهادی: آموزش سئو در اصفهان

بیزینس کوچینگ

4. مقابله با نارسایی های ناخواسته

دونالد رامسفلد، سیاستمدار جمهوری خواه و استاد جملات مبهم، در جایی گفته است: موارد نامشخصی نیز وجود دارد که ما نمی دانیم. بیزینس کوچینگ  اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهد که از طریق تجربه با مشتریان دیگر به دست می آوریم و آن را از دسترس ما خارج می کند. نقاط کور کسب و کار ما.”

همچنین بخوانید:   برندینگ و تاثیرات آن در کسب و کار

5. سوالات درست و کارآمد بپرسید

بیزینس کوچ سوالات زیادی از شما می پرسد و شما را وادار می کند تا عمیقاً در مورد مسائل چالش برانگیز فکر کنید تا پاسخ های مناسب را پیدا کنید. وقتی در یک تجارت خصوصی هستید و یک مربی بیزینس کوچینگ از یک صنعت متفاوت شما را هدایت می کند، دیدگاه های جدیدی را به ارمغان می آورد و در سطوح بالاتر از شما سؤال می پرسد. این به شما در راه اندازی استارتاپ کمک زیادی می کند.

6. خطرات احتمالی را اولویت بندی کنید

آیا تا به حال در مورد برخی مسائل نگران بوده اید و استرس زیادی داشته اید؟ بیزینس کوچینگ  به شما کمک می کند خطرات و استرس های بالقوه را فهرست کنید و بدانید، برای مثال، چه چیزی باید امروز و چه چیزی فردا مورد توجه قرار گیرد.

7. مراقبت از کارکنان و ارتباط همدلانه

معمولاً کارکنان هر سازمانی جدا از مزایای کاری و درآمد ماهانه خود، خواهان پیشرفت در جایگاه خود و رسیدن به هدف سازمانی مورد نظر هستند. با استفاده از بیزینس کوچ، به کارکنان خود اطمینان می دهید که از یک منبع حرفه ای برای توانمندسازی سازمان استفاده می کنید، که می تواند مهارت های فردی کارکنان را نیز افزایش دهد. یعنی شما به فکر کارمندان خود هستید و می خواهید پیشرفت آنها را ببینید.

بیزینس کوچینگ

8. تشکیل یک تیم عالی و بهبود روحیه کار تیمی

به عنوان یک کارفرما، همیشه وسوسه می شوید که همه کارها را خودتان انجام دهید. بیزینس کوچ به شما کمک می کند تا تمامی شرایط را ارزیابی کرده و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید. در این صورت می توانید افرادی را برای انجام وظایف متناسب با تخصص آنها استخدام کنید و از این طریق کسب و کار شما تقویت می شود. داشتن یک مربی بیزینس کوچینگ در تشکیل تیم های چند نفره یک ضرورت اساسی است.

9. با افراد تازه وارد همراهی و کمک کنید

بدون شک راه اندازی یک کسب و کار جدید پر ریسک است و شکست برای کسانی که می خواهند یک کسب و کار جدید راه اندازی کنند بسیار پرهزینه خواهد بود. آیا می دانستید که تعداد انحلال کسب و کارهای جدید بیش از هر چیز دیگری در جهان است و دلیل اصلی آن برنامه ریزی ضعیف و عدم آمادگی کارآفرین است؟ مرحله مطالعه، آماده سازی و برنامه ریزی نقش اساسی در راه اندازی یک کسب و کار جدید دارد. بیزینس کوچینگ  می تواند به شما کمک کند تا برای شروع هر کسب و کاری آماده شوید و آمادگی های لازم را برای کسب و کار خود انجام دهید.

10. در برنامه ریزی و مدیریت مالی کمک کنید

اگر وضعیت مالی خود را کنترل نکنید، قطعاً وضعیت مالی شما را کنترل می کند. ایجاد ثروت، نگهداری و رشد در آینده تنها با برنامه ریزی مالی مناسب امکان پذیر خواهد بود. اگر افراد برنامه مالی شخصی مدون نداشته باشند و بر تصمیم گیری متمرکز نباشند، بدون شک هرگز به رشد و توسعه و در نهایت ثبات مالی نخواهند رسید. اولین چیزی که می توانیم با برنامه ریزی به آن برسیم، اهداف هستند. اهداف مالی که شامل درآمدزایی یا توسعه کسب و کار است و همچنین اهدافی که در زندگی شخصی خود داریم نیز نیازمند برنامه ریزی مالی هستند. برنامه ریزی مالی در تجارت به اندازه زندگی شخصی مهم است. برای راه اندازی یک کسب و کار یا راه اندازی یک کسب و کار، قطعا نیاز به سرمایه گذاری دارید. برای سرمایه گذاری، به برنامه ریزی مالی با دقت بالا نیز نیاز دارید تا در کسب و کار و شغل موفق باشید. شک حضور و نظارت یک مربی بیزینس کوچینگ نقش مهمی در مدیریت مالی یک سازمان دارد. کوچه های تجاری در مشاغل بزرگ و کوچک فعالیت می کنند و تجربه برنامه ریزی مالی هوشمندانه و سودآور را دارند. آنها موقعیت های خوب و بد تجاری را تجربه کرده اند و می توانند بهترین منبع برای تصمیم گیری در مورد فرآیند مالی شرکت شما باشند.

بیزینس کوچینگ

11. استعدادها، قابلیت ها و اهداف کسب و کار را شناسایی کنید

مدیریت استعداد نشان دهنده یک تغییر پارادایم از مدیریت سنتی منابع انسانی به مدیریت منابع انسانی مدرن است که شامل توجه به نخبگان سازمانی می باشد. یکی از اولین گام ها در مدیریت استعداد، شناسایی کارکنان کلیدی و استعدادهای سازمانی است. زیرا مدیران سازمانی با در نظر گرفتن کمیت و کیفیت و جذب و انتخاب نیروی انسانی مناسب سعی در افزایش بهره وری در سازمان دارند. نیروی انسانی و افراد یکی از بزرگترین سرمایه های هر جامعه و هر کشوری است. پیشرفت هر شرکت، سازمان و موسسه تولیدی و در نهایت هر کشوری در گرو شناسایی و به کارگیری هر چه بهتر این نیروی انسانی است.

12. کمک به صاحبان سرمایه برای یادگیری مهارت های مدیریتی

مدیریت مؤثر به سه مهارت شخصی اساسی بستگی دارد:

  • مهارت های فنی کافی برای انجام جنبه های فنی شغلی که مسئولیت آن را بر عهده دارند.
  • مهارت های انسانی کافی برای کار با دیگران برای اینکه عضوی موثر در تیم باشد و بتواند در تیمی که رهبری می کند تلاش جمعی ایجاد کند.
  • مهارت های مفهومی کافی برای تشخیص روابط متقابل بین عوامل مختلفی که در هر موقعیت وجود دارد.
همچنین بخوانید:   هوش هیجانی

هر سه این عوامل در کنار هم باعث می شود مدیر اقدامات لازم را برای به حداکثر رساندن بهره وری و سودآوری کل سازمان انجام دهد. بدون شک یک کوچ کسب و کار در کنار مدیران کسب و کار می تواند به ارتقای مهارت های ضروری مدیریت کمک کند و در واقع مربی شخصی آنها باشد.

بیزینس کوچینگ

13. ایجاد تعادل بین زندگی حرفه ای و شخصی مدیران

امروزه کار در حال هجوم به زندگی شخصی ما است و دیگر نمی توان تعادل بین کار بیرون از خانه و زندگی شخصی را حفظ کرد. شاید در نگاه اول این موضوع چندان مهم به نظر نرسد، اما باید بدانیم که وقتی تعادل بین کار و زندگی ما به هم می خورد، سطح استرس ما افزایش می یابد. یعنی هم کار و هم زندگی آسیب می بیند. پس باید به نوعی خونسردی خود را حفظ کنیم. همه ما می دانیم که دستیابی به تعادل بین کار و زندگی در دنیای پر شتاب و آشفته امروزی کار آسانی نخواهد بود. اما همچنان ایجاد چنین تعادلی قابل دستیابی است. یک کوچ کسب و کار می تواند به شما کمک کند زندگی حرفه ای و شخصی خود را با زمان بندی مناسب متعادل کنید و در واقع مربی شخصی شما باشد.

چگونه می توانم یک مربی بیزینس کوچینگ موفق باشم؟

پاسخ کوتاه به این سوال شرکت در یکی از دوره های آموزشی مورد تایید ICF است. در آکادمی مربیگری زبان فارسی FCA، ما معتقدیم که هر مربی برای انجام کاری که برای آن استخدام شده است آموزش دیده است و این کار ارائه یک فرآیند کوچینگ منطبق با نقاط قوت اوست. دوره آموزش مربیگری حرفه ای مورد تایید ICF، 125 ساعت، طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود که همه نامزدها حداقل صلاحیت های مورد نیاز توسط استانداردهای ICF را دارند. در عین حال، آکادمی مربیگری زبان فارسی FCA آموزش و پشتیبانی بیشتری را در قالب کوچینگ گروهی ارائه می دهد و همچنین به مربیان کمک می کند تا مدل ها و فرآیندهای مربیگری منحصر به فرد خود، نقاط قوت خود را کشف کنند و در نهایت جایگاه خود را در بازار پیدا کنند. به عبارت دیگر، شما می توانید یک مربی بیزینس کوچینگ موفق باشید اگر:

  • یک دوره آموزشی مربیگری حرفه ای را که بر اساس شایستگی های اصلی 11 شایستگی اصلی ICF در چارچوب اصول اخلاقی و حرفه ای استوار است، شرکت کنید.
  • کسب دانش و تجربه کاری بر اساس این شایستگی ها.
  • با شناسایی جزئیات نقاط قوت خود و بازاریابی برند شخصی خود به عنوان یک مربی، رشد کنید.
  • مطمئن شوید که بازار بازاریابی دلایل همکاری با شما را می داند.

بیزینس کوچینگ

نحوه کار کوچینگ و فرآیند بیزینس کوچینگ

در بیزینس کوچینگ ، ابتدا حرفه شما شناسایی می شود و ارزش کار شما سنجیده می شود. سپس مشتریان خاص و موانع و چالش هایی که بر سر راه شما قرار می گیرند را شناسایی می کند. بیزینس کوچینگ  جهت مشخصی دارد و با انجام ترفندهای مورد نظر برای عبور از رکود سازمان نقش موثری خواهد داشت. ترسیم مسیر مشخصی از اقداماتی که باید در یک سازمان برای افزایش فروش و کسب سود بیشتر انجام شود در یک تجارت حیاتی و مهم تلقی می شود. رشد اقتصادی برای افرادی که به تازگی کسب و کاری را راه اندازی کرده اند یا می خواهند کسب و کار فعلی خود را توسعه دهند از دو طریق امکان پذیر است: برای روشن کردن این مسیر، موانع موجود و امکان رفع صحیح این موانع را پیش بینی کنید. در نهایت این عوامل با استفاده از تجربیات مربیان کسب و کار به دست می آیند. در فرآیند بیزینس کوچینگ  می توان آموزش هایی را برای شناخت بازار ارائه کرد که مربیان کسب و کار با بررسی امکانات و تمامی جوانب موجود و در نتیجه تمامی آموزش های عمومی به آن توجه می کنند.

با داشتن شناخت مناسب از بازار مربوط به یک کسب و کار خاص به صورت تخصصی می توان نیازهای موجود در بازار را شناخت و اهداف موجود را آموزش داد. زمانی که یک سازمان یا یک کسب و کار مشکلی دارد، برای حل مشکلات و ایجاد تغییرات در سازمان می توان از فرآیند کوچینگ حرفه ای به صورت حرفه ای استفاده کرد. بخشی از حل مسئله با آگاهی کامل از مشکلات سازمان و افراد حاضر در کسب و کار حاصل شده و این امر محقق نمی شود مگر اینکه از مربیان مجرب و با مهارت بالا کمک بگیریم.

وضعیت بیزینس کوچینگ در جهان

به گفته بسیاری از بزرگان از جمله مدیر عامل مایکروسافت، بیل گیتس، مدیر عامل گوگل، اریک اشمیت، تونی رابینز، مربی انگیزشی افراد موفق و مشهور، هر انسانی در زندگی خود به یک مربی حرفه ای نیاز دارد. البته تاثیر بسیار زیاد این دانش بر کیفیت زندگی و کسب و کار انسان نیز مهر تاییدی بر این ادعاست. طبق تحقیقات هاروارد بیزینس ریویو، به ازای هر یک میلیون نفر، تنها 7 کسب و کار مربیگری حرفه ای در جهان وجود دارد. این واقعیت نشان می دهد که افرادی که وارد این عرصه می شوند آینده بسیار روشنی در پیش خواهند داشت. چه نقش یک رهبر حرفه ای را بازی کرده و چه حرفه مربیگری را به عنوان حرفه اصلی خود انتخاب کنند، درآمد بیزینس بیزینس کوچینگ  برای این افراد هرگز کامل نخواهد بود.

مرتضی شیری

مرتضی شیری

کارشناس ارشد برندینگ و دیجیتال مارکتینگ هلدینگ رزسا؛ مشاوره کسب و کار و کوچینگ بیش از 30 کسب و کار آنلاین و نیمه آنلاین. فارغ التحصیل فناوری اطلاعات و متخصص دیجیتال مارکتینگ با بیش از 50 کمپین تبلیغاتی موفق. دارای مدرک گوگل آنالیتیکس و ادورز از گوگل.