مرتضی شیری

مشاوره تبلیغات

پیشرفت در جوامع و افزایش اطلاعات مخاطبان در مورد مشاغل، صاحبان مشاغل را به سمت تخصصی تر شدن سوق داده است. این تنها صاحبان کالا نبودند که به سمت تخصصی شدن حرکت کردند و روش های سنتی را کنار گذاشتند، مشاغل خدماتی مانند شرکت های تبلیغاتی نیز از روش های سنتی خود فاصله گرفتند و به سمت تخصصی شدن رفتند. در ادامه این مقاله به توضیح بیشتر درباره اینکه اصولا مشاوره تبلیغاتی کیست؟ و ویژگی های یک مشاوره تبلیغات چیست؟ می پردازیم.

مشاوره تبلیغاتی چگونه و در چه سطحی انجام می شود؟

سطح 1: مشاوره ساعتی

به این ترتیب مشاور تنها نقش راهنما را داشته و فقط در ساعات محدود مشاوره فرصت راهنمایی دارد. این روش ابتدایی ترین سطح مشاوره است و مشاور فرصتی برای عمق بخشیدن به مشکلات و تحلیل ریشه های آنها ندارد. به همین دلیل معمولا این روش برای کسب و کارهای بسیار کوچک و شرکت ها و یا شرکت هایی که در مرحله راه اندازی هستند و یا برای بررسی مشکلات موردی و سطحی شرکت ها توصیه می شود و مدت زمان آن معمولا بین سه تا هشت ساعت مشاوره می باشد.

پیشنهادی: مشاوره کسب و کار

سطح 2: مشاوره ماهانه / سالانه

در این روش مشاور در ساعات مشخصی از ماه (معمولاً 8 ساعت در ماه) به مدت شش ماه تا یک سال در دفتر کارفرما حضور یافته و جلسات مشاوره با حضور مدیران شرکت برگزار می کند. به این ترتیب مشاور نقش مشاور، برنامه ریز و ناظر را دارد و بر اساس دانش عمیقی که مشتری در داخل و خارج از شرکت به دست آورده است، برای حل مشکلات آن شرکت برنامه ریزی کرده و به مدیران آن شرکت توصیه هایی می کند. در اجرای آن برنامه لازم را فراهم می کند و بر اجرای برنامه نظارت می کند. این روش در سطح عمیق تری نسبت به روش قبلی اجرا می شود و برای رفع مشکلات و برنامه های توسعه بسیاری از شرکت ها مناسب و موثر بوده و مدت زمان آن بسته به حجم فعالیت شرکت کارفرما معمولا بین شش ماه تا یک سال می باشد.

خدمات مشاوره تبلیغاتی سطح دوم:

  • بررسی جایگاه واقعی سازمان از نظر فعالیت تبلیغاتی
  • ارائه خدمات بر اساس تحقیق و شناخت بازار و شیوه های بازاریابی
  • اثربخشی تبلیغات سازمان از طریق راهکارهای هوشمندانه و خلاقانه
  • برای افزایش فروش و تشویق مخاطبان خود به خرید و تبدیل آنها به مشتری، رابطه خود را با بازار هدف بهبود می بخشد
  • تحقیق و ارزیابی و اثربخشی تبلیغات سازمان (گذشته، حال، آینده)
  • توسعه و ارزیابی اهداف تبلیغاتی سازمان توسعه کمپین های تبلیغاتی
  • نظارت بر عملکرد، هزینه و زمان اجرا کلیه پیمانکاران تبلیغاتی در تولید و رسانه
  • تشکیل کمیته تبلیغات سازمان و تنظیم صورتجلسات مربوط به وظایف آن
  • در جلسات اتاق فکر شرکت می کند و یک گروه خلاقیت و ایده پردازی تشکیل می دهد
  • نظارت بر فعالیت های تبلیغاتی رقبا و پیش بینی و تدوین استراتژی های کمپین تبلیغاتی

پیشنهادی: مشاوره برندینگ

مشاوره تبلیغات کیست؟

 یک مشاور تبلیغاتی بر اساس دانش خود روش های تبلیغاتی را برای یک کسب و کار بر اساس تجربیات موفق خود برنامه ریزی می کند. تبلیغات هدفمند توسط متخصص، علاوه بر هزینه های مقرون به صرفه، باعث افزایش فروش نیز می شود. مشاوره تبلیغات فرآیندی است که با تحقیق و پژوهش آغاز می شود و با تجربیات ترکیب می شود و پس از اجرای آن جذب مشتری و افزایش فروش رخ می دهد.

اهمیت مشاوران تبلیغات برای یک شرکت زمانی مشخص می شود که تبلیغات علاوه بر هزینه ای که به شرکت تحمیل می کنند، سود چندانی نداشته باشد. شرکت تبلیغاتی پیرامید دیزاین با سالها تجربه در ارائه خدمات مشاوره تبلیغات یکی از شرکت های موفق در این زمینه می باشد که با استفاده از روش های تبلیغاتی مبتکرانه و خلاقانه توانسته حداکثر بازدهی ممکن را در تبلیغات برای برند به ارمغان بیاورد.

فرآیند مشاوره تبلیغاتی در یک شرکت چگونه است؟

ابتدا وقتی یک کارشناس با شرکت آشنا می شود، پیشنهاداتی را در قالب کمپین و طرح های تبلیغاتی به شرکت ارائه می دهد، طرح های تبلیغاتی را ترسیم کرده و خروجی و کارایی طرح ها را بررسی می کند، همچنین به ارزیابی مدت زمان اجرای طرح و تعیین بودجه لازم می پردازد. برای هر پروژه صاحبان مشاغل و شرکت ها نیز مشاوره تبلیغات می پذیرند و پس از بررسی افراد و شرکت های تبلیغاتی همکاری می کنند. نقش مشاور تبلیغاتی در ایجاد کمپین تبلیغاتی بسیار مهم و تعیین کننده است. مشاور تبلیغاتی باید استراتژی و برنامه مدونی برای کمپین های تبلیغاتی، حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی، تبلیغات محیطی، تبلیغات در فضای مجازی و … زمان بندی دقیق برای فعالیت داشته باشد.

پیشنهادی: بیزینس کوچینگ

وظایف یک مشاور تبلیغاتی چیست

  • بررسی وضعیت فعلی شرکت از نظر تبلیغات، فروش و نوشتن گزارش های لازم
  • تحقیق و پژوهش در رابطه با نوع فعالیت شرکت
  • بررسی مخاطبان شرکت و بررسی نیازهای مشتریان
  • طراحی یک تقویم تبلیغاتی
  • تعیین بودجه و هزینه ای که شرکت باید برای طرح تبلیغاتی بپردازد
  • نحوه اجرای تقویم تبلیغاتی را طراحی می کند
  • زمان لازم برای اجرای تقویم تبلیغاتی را تعیین می کند
  • گروه های اجرایی تبلیغات را انتخاب کرده و بر کار و عملکرد آنها نظارت می کند
  • فرآیند تبلیغات را بر اساس دستورالعملی که توسط وی و شرکت برای تبلیغات تعیین شده است بررسی می کند.
  • تبلیغات را مرور کرده و اثربخشی آن را افزایش می دهد
  • ایجاد فرصت های جدید در راه تبلیغات
  • آموزش پرسنل شرکت در راستای تبلیغات شرکت
  • ایجاد روابط قوی با مخاطبان و مشتریان شرکت
  • ارائه راهکار برای سفارش و فروش شرکت
  • ارائه مشاوره دقیق و به موقع و پاسخ به سوالات مخاطبان و مشتریان شرکت

ویژگی های مشاوره تبلیغاتی

مشاوره تبلیغات حرفه ای علاوه بر ویژگی های شغلی باید دارای ویژگی های شخصیتی نیز باشد. مشاوره تبلیغاتی دارای روحیه خلاق و پرانرژی است و با انگیزه و اعتماد به نفس کار خود را دنبال می کند و از همه مهمتر نگرش رقابتی در کار خود دارد. با این ویژگی های شغلی و شخصیتی که یک مشاوره تبلیغاتی دارد، یک شرکت در اولین گام پس از استفاده از یک مشاوره تبلیغاتی حرفه ای باید ابتدا منابع و فرآیند بازاریابی خود را تقویت کرده و سپس بین تیم خدمات، منابع بازاریابی و فروش خود هماهنگ شود. حرفه ای بودن مشاوره تبلیغات با زمان نامحدود و بودجه نامحدود مشخص نمی شود، یکی از ویژگی های حرفه ای بودن و وظیفه مشاوره تبلیغاتی کار در زمان و بودجه محدود است. زمان پول دو عنصری هستند که همیشه به مقدار کم در شرکت ها وجود دارند. وظیفه یک مشاوره تبلیغاتی ارائه بهترین کمپین تبلیغاتی با بیشترین بازدهی با توجه به زمان و بودجه ای است که شرکت در اختیار دارد.

وظایف و مسئولیت های مشاوره تبلیغاتی

مشاوره تبلیغاتی برای فروش فضای بازاریابی به مشتریان بالقوه برای رسانه های دیجیتال، چاپی، رادیویی و تلویزیونی کار می کند. صرف نظر از نوع رسانه یا کارفرما، یک مشاوره تبلیغات به طور منظم چندین وظیفه شغلی خاص را انجام می دهد، از جمله:

فروش استراتژیک

مشاوران تبلیغاتی فضای تبلیغاتی را از طریق تکنیک‌های فروش متقاعدکننده به مشتریان می‌فروشند، مثال‌ها و توضیحاتی در مورد اینکه چرا به فضا نیاز است ارائه کرده و به مشتریان توصیه می‌کنند تا چه مدت تبلیغاتشان باید اجرا شود تا بیشترین تأثیر را بر خریداران بالقوه داشته باشد.

شبکه سازی

مشاوره تبلیغاتی از تماس های تلفنی، جلسات حضوری برای یافتن مشتریان جدید و تبلیغ خدمات بازاریابی برای خریداران جدید استفاده می کند.

توسعه و اجرای استراتژی های بازاریابی

مشاوران تبلیغاتی استراتژی های بازاریابی را برای مشتریان توسعه می دهند و این استراتژی ها را برای توسعه کمپین های بازاریابی موفق اجرا می کنند.

در جلسات تمرینی منظم شرکت می کند

یک مشاوره تبلیغات به طور منظم در جلسات آموزشی شرکت می کند تا در مورد استراتژی های بازاریابی و محصولات و خدمات قابل فروش به روز باشد.

ارتباط با مشتریان

مشاوران تبلیغاتی به طور منظم برای حفظ روابط با مشتریان فعلی با ارائه گزارش های بازاریابی مکرر و ارائه گزینه های تبلیغاتی مختلف ارتباط برقرار می کنند.

پیشنهادی: مشاوره دیجیتال مارکتینگ

مهارت ها و شایستگی های مشاوره تبلیغاتی

مشاوران تبلیغات حرفه ای هستند و در گفتگو و ملاقات با مردم خوب هستند. یک مشاوره تبلیغات از روش‌های فروش متقاعدکننده استفاده می‌کند تا مشتریان را متقاعد کند که برای ایجاد سود و فرصت‌های بیشتر برای شرکت‌هایشان به فضای بازاریابی و خدمات نیاز دارند. مشاغلی که مشاوران تبلیغاتی استخدام می کنند به دنبال افراد حرفه ای هستند که مهارت های اساسی زیر را در رابطه با این حرفه ارائه دهند.

مهارت های مذاکره – مشاوره تبلیغاتی یک متخصص فروش است که به خوبی با مردم کار کرده و آنها را متقاعد می کند تا خدماتی را که واقعاً به آن نیاز دارند ارائه دهند، که باعث مهارت آنها می شود.

مدیریت زمان – کمپین های بازاریابی با برنامه ریزی دقیق اجرا می شوند، بنابراین یک مشاوره تبلیغاتی موفق می داند که چگونه در فرصت های دشوار کار کرده و زمان خود را به خوبی مدیریت کند تا وظایف را در یک بازه زمانی خاص انجام دهد.

مهارت های کامپیوتری – مشاور تبلیغاتی مدل های تبلیغاتی را می سازد و گزارش های بازاریابی می نویسد که نیاز به مهارت های اولیه کامپیوتر و آشنایی با نرم افزارهای پردازش متن و ارائه دارد.

مهارت های ارتباطی – از آنجایی که یک مشاور تبلیغاتی با مشتریان احتمالی به صورت حضوری صحبت می کند، افرادی که مهارت های ارتباط کلامی قوی دارند در این حرفه موفق تر هستند.

مهارت های سازمانی – مشاور تبلیغاتی چندین کمپین بازاریابی را به طور همزمان مدیریت می کند و فهرست دقیقی از مخاطبین و مشتریان بالقوه را حفظ خواهد کرد، بنابراین افرادی که این مسیر را دنبال می کنند به مهارت های سازمانی قوی نیاز دارند.

تاثیر مشاوره تبلیغاتی بر موفقیت شرکت ها

برای اینکه تبلیغات کارایی و اثربخشی لازم را داشته باشد، لازم است فعالیت های تبلیغاتی بر اساس برنامه تبلیغاتی مناسب انجام شود. برنامه تبلیغاتی به ما کمک می کند تا با طی کردن مسیر درست به نتیجه قابل قبولی برسیم. مدیران یک شرکت باید درک خوبی از بازاریابی و تبلیغات داشته باشند و همچنین بدانند که تبلیغات اساسا یک سرمایه گذاری برای شرکت آنهاست. حرکت در این مسیر جز با داشتن مشاور حرفه ای امکان پذیر نیست.

در این بین مشاوره تبلیغاتی ابتدا راهکارهایی را در قالب مشاوره به مشتریان خود می دهد. ابزار دقیق تبلیغاتی محصول را در اختیار مشتری قرار می دهد و همچنین با ارائه قیمت تخمینی هزینه های پرداختی از این طریق را به اطلاع مشتری می رساند. به عنوان مثال، مشاوران شرکت ممکن است متوجه شوند که معرفی یک محصول، به ویژه در برخی رسانه های گران قیمت و گزاف، نتیجه مطلوبی نداشته و هزینه اضافی محسوب می شود.

مشاوره تبلیغات در مشاوره اولیه تمامی این اطلاعات را در اختیار مشتری خود قرار می دهد. علاوه بر این، همانطور که در بالا توضیح داده شد، به طور مستقیم بر هزینه ها و کیفیت اجرا در تمام مراحل تولید یک رسانه تبلیغاتی نظارت دارد. پس از تبلیغات، بازخوردهای مربوطه را نیز در نظر گرفته، اثربخشی آنها را بررسی می کند و در صورت نیاز، بخشی را که ضعیف به نظر می رسد تقویت کرده و نقاط قوت را حفظ می کند تا کمپین مربوطه در قسمت های مختلف Enjoy به اندازه کافی پایدار باشد.

اما مهم ترین مزیت کار با مشاوره تبلیغاتی قدرتمند این است که وی بر حوزه های مختلف بازاریابی و مدیریت برند تسلط دارد، تبلیغات را بر اساس این دیدگاه دقیق و جامع ترویج می دهد و هدف از تبلیغات تکمیل ابزارهای ارتباطی یکپارچه بازاریابی است. حتی تسلط مشاوره تبلیغاتی در زمینه های ذکر شده در کنار تعهد، گاهی باعث می شود که مشتری دست از تبلیغات بردارد و برای رونق کسب و کار مشتریان خود از ابزارهای دیگر برای تبلیغ و تبلیغ محصول استفاده کند.

قرارداد مشاوره تبلیغات و برندینگ چیست؟

نکته ای که در کار مشاوره تبلیغات و برندسازی وجود دارد این است که این فرد در لیست حقوقی شرکت ثبت نشده است و در واقع می تواند به صورت نامحدود در زمینه های مختلف فعالیت کند به عبارتی این فرد کارمند و شغلی نیست. در نتیجه، قوانین و مقرراتی که کارمندان یک شرکت را از انجام فعالیت ها محدود می کند، برای مشاوره تبلیغات و برندسازی اعمال نمی شود.

زیرا این فرد در شرکت شاغل نیست و فقط به مدیران و بازاریابان شرکت مشاوره می دهد و از تجربه و مهارت خود استفاده می کند تا شرکت را در مسیر موفقیت قرار دهد. البته یک نکته در این و آن این است که در اکثر مواقع شرکت ها با مشاوره تبلیغات و برندینگ قراردادی خاص و منحصر به فرد منعقد می کنند و بر اساس این قرارداد مشاوره تبلیغات مجازی و برندسازی نمی تواند با شرکت دیگری قرارداد ببندد.

قرارداد انحصاری

در واقع این قرارداد انحصاری باعث می شود مشاوره تبلیغات مجازی و برندینگ همزمان با چند شرکت مختلف همکاری نکند و ایده های او منحصرا برای یک شرکت که با آن قرارداد دارد استفاده می شود. این قرارداد مانع از استفاده شرکت های رقیب از ایده های مشاوره تبلیغات و برندسازی می شود. در نتیجه، هر چه فرد مهارت بیشتری داشته باشد، حقوق او نیز بالاتر خواهد بود. زیرا شرکت ها تمام تلاش خود را می کنند تا این فرد را در شرکت خود نگه دارند. زیرا سودمندی این فرد بسیار بالاست و اگر ایده های یک مشاوره تبلیغاتی مجرب به شرکت های رقیب برسد ضرر بسیار بیشتری متحمل خواهد شد.

مشاور حقوق بالا

در نتیجه این مشاور حقوق بالایی دارد. مشاوران تبلیغات و برندسازی معمولا دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند اما تعیین کننده ترین موضوع در استخدام مشاور توسط شرکت های بزرگ و برندهای معروف تجربه این مشاور است که ربطی به مدرک ندارد و با کار و هوشمندی به دست می آید. در واقع، در حال حاضر دانشگاه های زیادی وجود دارند که در آنها بازاریابی و برندسازی تدریس می شود و موسساتی وجود دارند که مدارک معتبر بین المللی را به دانشجویان ارائه می دهند.

اما همانطور که گفته شد در مشاورانی که با شرکت های معتبر و بزرگ کار می کنند مدرک نقش کمتری دارد و تجربه و ذکاوت و هوش اقتصادی مشاور نقش بیشتری دارد. دستمزد هر مشاوره تبلیغاتی در قرارداد تعیین شده است. مشاور ممکن است حقوق ماهانه دریافت کند یا بخشی از سود حاصل از فروش محصولاتی را که به دست آورده است دریافت کند. این بستگی به نوع توافق بین مدیر شرکت و مشاوره تبلیغات و برندسازی دارد.