دیجیتال مارکتر یا همان بازاریاب دیجیتال به شخصی گفته میشود که وظیفه افزایش بازدید سایت، فروش و برندینگ یک کسب و کار را بر عهده دارد. این فرد به خوبی بر شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ یا سایر کانالهای ارتباطی تسلط دارد. دیجیتال مارکتر باید مهارتها و اصول خاصی را به یاد داشته باشد تا بتواند فعالیت خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.
دنیای اینترنتی همه چیز را دگرگون کرده است و بازاریابی نیز شکلی جدید و دیجیتالی به خود گرفته است. کسب و کارها برای اینکه از بازار رقابتی و فروش عقب نمانند باید خود را همیشه بروز نگهدارند و با این دنیای جدید وقف دهند. براساس تحقیقات ارائه شده بین المللی، بازاریابی دیجیتال چیزی در حدود 10 برابر سریعتر از بازاریابی به سبک سنتی شما را به اهداف کسب و کارتان میرساند. این موضوع در حوضه کاری دیجیتال مارکتر یا همان بازاریاب دیجیتال قرار میگیرد.
مهارتهای یک دیجیتال مارکتر
دانستن این مهارتها برای هر دیجیتال مارکتری لازم است، هرچه در این مهارتها قویتری عمل کنید شما حرفهایتر خواهید بود. در ادامه با 5 مهارت اساسی یک دیجیتال مارکتر آشنا خواهیم شد.
1) تولید محتوای با کیفیت
یک دیجیتال مارکتر باید بتواند محتوایی جذاب، با کیفیت، مفید را تولید کند تا بتواند ذهن مشتری را به سمت خود بکشاند. چه در وب سایتها و چه در شبکههای اجتماعی، استفاده از محتوای با کیفیت و با اصالت یکی از مهمترین مهارتهای یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ به حساب میآید. دیجیتال مارکتر باید بتواند برندینگ را به خوبی انجام دهد و با محتوای خود صدای برند را به گوش مخاطبان هدف برساند.
2)دانش بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (سئو سایت)
سئو را میتوان مجموعهای از فاکتورهای مهم برای تغییر استراتژیک وب سایتها دانست. کاربران اینترنت برای اینکه به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنند و نیازهای خود را برطرف کنند از موتورهای جستجویی همانند گوگل استفاده میکنند. یک دیجیتال مارکتر موفق کسی است که فاکتورهای سئو را بداند و بتواند به بهترین شکل ممکن اجرا کند.
3)مدیریت شبکههای اجتماعی
مدیریت شبکههای مختلف اجتماعی از جمله اینستاگرام، توییتر یا لینکدین یکی از مهارتهای دیجیتال مارکتر موفق است. در این مرحله باید بتوانید با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و او را جذب برند خود کنید. با مخاطبان خود بگونهای ارتباط برقرار کنید که برند شما برایش با ارزش و متفاوت جلوه کند.
بزرگترین هنر در مدیریت شبکههای اجتماعی داشتن خلاقیت و تداوم است. مخاطبان هدف خود و علاقههای آنان را بشناسید تا بتوانید مدیریت خوبی انجام دهید. از محتواهای ترند و جذاب برای جذب مخاطب استفاده کنید.
4)محتوا را بازاریابی کنید
بازاریابی محتوایی چالش برانگیزترین قسمت کاری یک دیجیتال مارکتر است. به عنوان یک دیجیتال مارکتر، هم باید خلاق فکر کنید و هم باید یک تجزیه تحلیل دقیق از نتایج کار را داشته باشید، باید از هر دو استفاده کنید تا در پلتفرمهای مختلف بتوانید محتوای جدید و مفیدی را ایجاد کنید. به این صورت نظر کاربران به شما جذب میشود و برای رفع نیازهای خود به شما رجوع میکنند.
5)تجزیه و تحلیل
یکی از بزرگترین گنجینههای کاربرذی یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ دادههایی است که توسط تجزیه و تحلیل بدست میآورید. باید بتوانید شبکههای اجتماعی و سایت را به خوبی تجزیه و تحلیل کنید. برای اینکار باید ابزارهای تجزیه تحلیل را بخوبی بشناسید. میتوانید تعامل کاربران و نحوه عملکرد را ارزیابی کنید و در جهت ارتقا آن تلاش کنید. یکی از مزیتهای دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی قابلیت اندازه گیری و تجزیه و تحلیل است.
برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر حرفهای باید مهارتهای گفته شده را به خوبی یاد بگیرید. اگر در یک یا چند مهارت نقصها و مشکلاتی دارید یا در ابتدای راه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شدن قرار دارید، ما با آموزش دیجیتال مارکتینگ در اصفهان مهارتهای یک دیجیتال مارکتر را به شما آموزش میدهیم.