مرتضی شیری

زبان بدن چگونه حالات مختلف ما را نمایان می‌کند؟

body-language

کلماتی که به زبان می‌آوریم بین ۵۰ الی ۷۰ درصد از آنچه که دیگران می‌شنوند و درک می‌کنند را شامل می‌شود. اصلی‌ترین اساس رابطه‌های پایدار و موفق، داشتن ارتباط خوب و موثر است. بنابراین شناختن زبان بدن مهمترین ابزاری است که با آن می‌توانید به راحتی منظور خود را به مخاطب خود برسانید. افراد بدون آنکه متوجه شوند به صورت روزانه از زبان بدن استفاده می‌کنند.

زبان بدن (body language) یک ارتباط دهنده بسیار قدرتمند است. درصد زیادی از آنچه که انجام می‌دهیم، از جمله حرکات، رفتارها، لحن گفتار، بیان و خصلت‌های ذاتی ما از این زبان سرچشمه می‌گیرد. این زبان یک ارتباط غیرکلامی است که به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه از آن استفاده می‌کنیم.

پیشنهادی: مشاوره کسب و کار

زبان بدن

تکنیک‌های مختلف زبان بدن:

از اهمیت استفاده و تاثیر این زبان در طول گفت وگوها با خبر شدیم. اما تکنیک‌های زبان بدن چیست؟ از کجا بفهمیم فرد با لبختد خود نشان از رضایت و شادی یا نشان از حرص می‌دهد. نوبت آن است که به مبحث تکنیک‌های زبان بدن در اندام مختلف بپردازیم:

حالات چهره: گاهی اوقات حالات چهره فرد ممکن است احساسات دقیق و واقعی را در مورد موضوعی خاص نشان دهند. حالت‌های مختلف چهره بدون آنکه افراد متوجه آن شوند، می‌تواند امواج بسیار زیادی را به افراد منتقل کند. شما می‌توانید با چهره‌تان اطلاعات زیادی را به افراد منتقل کنید.

پیشنهادی: بیزینس کوچینگ

نقش چشم‌ها: به چشم‌ها اغلب با عنوان “پنچره روح” یاد می‌شود، چون توانایی به فاش کردن تفکرات و احساسات فرد را خواهد داشت. هنگامی که با فردی گفت و گو می‌کنید به چشم‌هایش توجه کنید. می‌توانید از این طریق اطلاعات زیادی را بدست آورید. بخشی از نکاتی که می‌توانیم به آن در هنگام ارتباط چشمی توجه داشته باشیم می‌توان به تماس چشمی مستقیم، گشاد شدن مردمک چشم، پلک زدن فرد اشاره کرد. دنبال کردن افراد با چشم حاکی از این است که شما نسبت به رفتار، گفتار و… فرد تمرکز دارید و حواستان به او است.

همچنین بخوانید:   هوش هیجانی

پیشنهادی: مشاوره برندینگ

نقش دهان: به گفته یکی از استادید محقق در زمینه زبان بدن، دهان نیز نقش موثری در این زبان دارند. به طور مثال پوشاندن دهان در هنگام خمیازه، نشانه مودب بودن فرد می‌باشد. لبخند در نقش زبان بدن تاثیر بسزایی دارد. یک لبخند در نوع خود می‌تواند تفاسیر بسیاری داشته باشد. یک لخند می‌تواند واقعی یا از روی حرص، دروغ و بدبینی باشد. هنگامی که از روی شادی لبخند می‌زنید کناره‌های چشم شما خط و خطوط پدیدار می‌شود. هنگامی که لبخند شما مصنوعی باشد، این خطوط پدیدار نمی‌شود. اکثر عکس‌های خانوادگی افراد در کنار چشم خود خط و خطوطی ندارند.

نقش ابروها: ابروها نیز به خودی خود توانایی ارسال سیگنال دارند.

  • بالا انداختن ابروها: هنگامی رخ می‌دهد که فرد متعجب شده باشد.
  • نزدیک شدن به یکدیگر: بیانگر سردرگمی یا تلاش برای درک بیشتر است.

پیشنهادی: مشاوره تبلیغات

حالات دست‌: حرکات ایما و اشاره‌ای، می‌تواند جز واضح‌ترین زبان‌های بدن باشد. حرکت دادن دست‌ها ، نشان دادن اعداد، اشاره کرده افراد برای درک بیشتر مخاطبان شایع شده است. در برخی از کشورها، نشان دادن انگشت‌ها به معنی حرکت فرهنگی است. نمایش انگشت شست در برخی از کشورها نشان صلح و تایید صحبتی است و در کشورهای دیگر ممکن است تفاسیر دیگر نیز در خود داشته باشد.

پیشنهادی: مشاوره دیجیتال مارکتینگ

ربان بدن

حالات بدن: چگونگی نگهداشتن و قراردادن بدن نیز می‌تواند بخش مهمی از این زبان بشمار آید. حالت‌های مختلف نشستن، راه رفتن، تکیه دادن، تکان خوردن افراد همگی جزو حالات بدن می‌باشند. این حالات آداب معاشرت اجتماعی شما را نمایان خواهد کرد. حالت‌های مختلف بدن اطلاعات مفیدی در مورد احساسات فرد بیان می‌کند. نشان می‌دهد شخص از چه میزان اعتماد به نفس برخوردار است، آیا استرس دارد؟ آیا هنگامی که با او صحبت می‌شود از تمرکز کافی برخوردار است؟ مستفیم نشستن و تکیه دادن فرد نشان دهنده تمرکز فرد است و قوز کردن او نشان از خستگی یا بی‌تفاوتی نسبت به دیگران را می‌دهد. هنگام نشستن، فشردن پاها روی زمین یا تکان دادن یکی یا هر دو پا نشان از استرس دارد. انداختن یک پا روی پای دیگر نشان از مقاومت و نپذیرفت است، در مذاکره با این افراد کمتر نتیجه موفقیت آمیزی حاصل می‌شود.

همچنین بخوانید:   بیزینس کوچینگ (Business Coaching) چیست؟

همانطور که گفته شد، زبان بدن تاثیر بسیار زیادی در انتقال احساسات و کلمات بر روی مخاطب شما می‌گذارد. شما می‌توانید از زبان بدن برای تاکید بیشتر کلام خود استفاده کنید، یا با استفاده از آن خود را بیخیال نشان دهید. برای آموزش زبان بدن نیازی به مطالعه‌های مختلف ندارید، ما در آموزش کسب و کار در اصفهان این زبان را به صورت کامل و جامع به شما آموزش می‌دهیم.

مرتضی شیری

مرتضی شیری

کارشناس ارشد برندینگ و دیجیتال مارکتینگ هلدینگ رزسا؛ مشاوره کسب و کار و کوچینگ بیش از 30 کسب و کار آنلاین و نیمه آنلاین. فارغ التحصیل فناوری اطلاعات و متخصص دیجیتال مارکتینگ با بیش از 50 کمپین تبلیغاتی موفق. دارای مدرک گوگل آنالیتیکس و ادورز از گوگل.