مرتضی شیری

بازاریابی حسی

بازاریابی حسی

بازاریابی حسی (sensory marketing) نوعی بازاریابی است که با استفاده از حواس پنجگانه سعی در جلب اعتماد مشتری دارد و باعث ایجاد حس وفاداری و ماندگاری در ذهن مشتری می شود. امروزه مردم کمتر وقت صرف دیدن تلویزیون می کنند و همچنین اعتماد کمتری نسبت به بازاریابی های سنتی مثل تلویزیون و بیلبورد ها دارند و وقت کمتری صرف چنین تبلیغاتی می کنند. بنابراین امروزه بازاریابی حسی بیشتر رواج پیدا کرده و فروشندگان به دنبال ایجاد برند هستند تا بتوانند وفاداری مشتری را کسب کنند و همچنین یک تجربه شیرین، حس مثبت و همچنین حس خاص بودن در مشتری ایجاد کنند.

بازار یابی حسی

حواس پنجگانه در بازاریابی حسی

در بازاریابی سنتی همه ی حواس پنجگانه مورد توجه قرار نگرفته است و بیشتر تمرکز روی حس بینایی است. حس بینایی یکی از موثرترین حواس در بازاریابی است و دارای اهمیت زیادی است ولی حواس دیگر نیز بسیار می توانند در بازاریابی موثر باشند. با استفاده از همه ی حواس پنجگانه می توان تاثیر گذاری بیشتری روی مشتری داشت و همچنین راحت تر و موثرتر اعتماد مشتری را جلب کرد. از حواس پنجگانه در بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ نیز استفاده می شود.

 بینایی:

یکی از مهمترین حواس پنجگانه حس بینایی است که در همه نوع بازاریابی مورد توجه است. کمپین های تبلیغاتی و مدیران در تلاشند تا محتوای جذاب تری را برای مشتریان و مخاطبان خود تولید کنند. آگاهی از تاثیر رنگ ها و همچنین معانی رنگ ها و اشکال در فرهنگ های مختلف دارای اهمیت زیادی هست.

همچنین بخوانید:   بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing) چیست؟

لامسه:

مشتریان با لمس کردن یک کالا حس اعتماد بیشتری نسبت به آن کالا پیدا می کنند و بنابراین احتمال خرید کالا افزایش پیدا می کند. ولی سوال این است که چگونه حس لامسه را برای مشتری ایجاد کنیم؟ محققان فهمیده اند حسی که مشتری به هنگامی لمس کردن کالایی پیدا می کند همانند حسی است که چشمان خود را ببندد و فرض کند در حال لمس کالا است.

چشایی:

در همه موارد نمی توان از این حس بهره برد ولی با استفاده از حواس دیگر مثل بویایی و شنوایی و لامسه و بینایی می توان طعم را برای مشتری شبیه سازی کرد. تحقیقات نشان داده صنایع غذایی که طعم محصول خود را برای مشتریان شبیه سازی و توصیف کرده اند به مراتب موفق تر از صنایع دیگر بوده اند.

بازار یابی حسی

بویایی:

تحقیقات نشان داده 75 درصد از عواطف انسانی به وسیله حس بویایی تحریک می شود و محیط هایی که عطرآگین است 40 درصد بیشتر از محیط های خنثی عواطف مشتریان را مورد تاثیر قرار می دهد. بنابراین در فروشگاه ها معمولا عطر و رایحه ای در محیط پراکنده می کنند تا حس خوب و آشنایی را به مشتری بدهد و مشتری را ترغیب کند تا وارد فروشگاه شده و حتی پول بیشتری بابت کالایی پرداخت کند. حس بویایی در صنایع غذایی مثل شیرینی فروشی ها بسیار موثر است.

شنوایی:

اگر دقت کرده باشید معمولا در فروشگاه ها و مراکز خرید با پخش موسیقی سعی در ایجاد حس مثبت و آشنایی را در مشتری دارند. موسیقی باعث ماندگاری مشتری در فروشگاه می شود و احتمال خرید را افزایش میدهد.

همچنین بخوانید:   درآمدزایی به سبک همکاری در فروش

 

عناصر اصلی بازاریابی حسی:

قیمت (price) :

تمامی شرکت ها و سازمان ها برای کالا و خدماتی که ارائه می کنند هزینه ای دریافت می کنند. باید این قیمت را به گونه ای مشخص کنند که باعث بقای شرکت شود و همچنین حداکثر سود را به همراه داشته باشد. قیمت گذاری باید بر اساس کیفیت کالا و یا خدمات داده شده باشد که توسط کارشناسان مشخص می شود. عواملی بر قیمت گذاری موثر اند؛ عوامل سازمانی، عوامل مشتری، عوامل بازار، عوامل بیرونی و عوامل دورنی هستند.

تعامل (Interaction) :

رابطه تعاملی بین فروشندگان و مشتری یک عامل مهم و تاثیر گذار بر فروش است. فروشندگان نقش مهمی در جلب اعتماد و وفاداری مشتری و افزایش فروش دارند. بنابراین تعامل یکی از مهمترین اصول است.

تبلیغات دهان به دهان (word of mouth) :

مشتریان نیز می توانند به تبلیغات شما کمک کنند. وقتی مشتری از کالا یا خدمات راضی باشد تجربه خوب خود از شرکت و یا سازمان را با دیگران به اشتراک می گذارد. این اشتراک گذاری می تواند شفاهی یا کتبی باشد. امروزه افراد کمتر خود را در معرض تبلیغات رسانه ای قرار می دهند و به نوعی از آن ها فراری هستند به همین علت این روش به یکی از موثرترین شیوه ها در تبلیغات تبدیل شده است و مشتریان بابت تبلیغات خود مزایایی دریافت نمی کنند.

بازار یابی حسی

چیدمان (situation) :

چیدمان درست و نظم و انظباط می تواند باعث آرامش روحی و روانی مشتری شود و تاثیر زیادی در بالا بردن میزان فروش دارد. چیدمان محصولات دارای اهمیت است زیرا مشتری میتواند همه ی محصولات را دیده، انتخاب کند و همچنین آن ها را با هم مقایسه کند.

همچنین بخوانید:   قیف فروش چیست؟

در چیدمان محصولات باید به نکات زیر توجه کنیم:

  1. گرد و غبار روی قفسه ها و محصولات را زدوده و آن ها را تمیز نگه داریم.
  2. به تاریخ انقضای محصولات توجه کنیم و تاریخ های قدیمی را در دسترس قرار دهیم. این روش باعث کم شدن ضایعات می شود.
  3.  از فضا به صورت بهینه استفاده کنیم.
  4. خط دید را رعایت کنیم برای مثال تنقلات یا وسایل بازی کوکان باید در قفسه های پایین قرار بگیرند تا در دید کودکان باشند.
  5. به رنگ ها در چیدمان توجه کنیم. رنگ ها به صورتی دلنشین و آرامبخش باشند.

تجربه (experience) :

تجربه اثرات احساسی است که در طی وقوع یک رویداد یا پس از آن در ذهن مشتری ثبت می شود. تجربه ای که مشتری از کالا و یا خدمات شما دارد موجب بازگشت او و همچنین تبلیغات دهان به دهان می شود. بنابراین فروشندگان باید سعی کنند تجربه ی خوبی برای مشتریانشان رقم بزنند. پنج نوع تجربه وجود دارد : احساس، هیجان، تفکر، عمل و رابطه. تجربه مشتری در ترکیبی از این پنج نوع قابل مشاهده است.

نتیجه گیری:

با استفاده از بازاریابی حسی می توان روابط طولانی مدتی با مشتری داشت و باعث افزایش فروش، افزایش مشتریان بالقوه و همچنین تبلیغات دهان به دهان شد. در دیجیتال مارکتینگ نیز باید از این نوع بازاریابی بهره برد و دیجیتال مارکتر ها باید با اصول روانشناسی و تحریک حواس پنجگانه آشنا باشند.

آموزش کسب و کار در اصفهان

آموزش سئو در اصفهان

آموزش طراحی سایت در اصفهان

آموزش دیجیتال مارکتینگ در اصفهان

آموزش تبلیغات گوگل در اصفهان

 

مرتضی شیری

مرتضی شیری

کارشناس ارشد برندینگ و دیجیتال مارکتینگ هلدینگ رزسا؛ مشاوره کسب و کار و کوچینگ بیش از 30 کسب و کار آنلاین و نیمه آنلاین. فارغ التحصیل فناوری اطلاعات و متخصص دیجیتال مارکتینگ با بیش از 50 کمپین تبلیغاتی موفق. دارای مدرک گوگل آنالیتیکس و ادورز از گوگل.