مرتضی شیری

در زندگی امروزی انسان نمی تواند در همه امور متخصص و متخصص باشد. زیرا شرایط زندگی در عصر حاضر نیاز به تخصص و مهارت در تمامی زمینه های زندگی دارد. به عقیده بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان، سرعت به قدری نقش حیاتی در زندگی انسان ایفا کرده است که اگر کنترل نشود، بسیار عقب خواهد بود. حال تصور کنید در چنین فضایی مردم می خواهند با آزمون و خطا راهی برای موفقیت پیدا کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد اهمیت مشاوره کسب و کار به شما بگوییم.

اشاره کردیم که در همه زمینه های زندگی به تخصص و دانش نیاز داریم. حال فرض کنید مثلاً در حوزه کسب و کار برای افرادی که می خواهند کسب و کار جدیدی راه بیندازند یا از شرایط فعلی راضی نیستند و می خواهند تغییرات اساسی ایجاد کنند، آیا فرصت آزمون و خطا وجود دارد؟

پیشنهادی: مشاوره دیجیتال مارکتینگ

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، وضعیت کسب و کار امروز بسیار خطرناک و پرخطر است. اگر نتوانید به درستی از بازار و رقبا پیشی بگیرید، روند توسعه شما با شکست مواجه خواهد شد. استفاده از راهنمایی و اطلاعات یک فرد حرفه ای که از بیرون به کسب و کار شما رصد می کند، مطمئنا موفقیت بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد. در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد مشاور بازرگانی و وظایف او صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

مشاوره کسب و کار کیست؟

مرتضی شیری فردی است که از حوزه های مختلف یک کسب و کار و مشکلات احتمالی آن آگاهی کافی و لازم دارد. اگر فردی صاحب یک کسب و کار کوچک یا بزرگ باشد با مشکلات ریز و درشت مواجه می شود. اگر بدون مشورت با مشاوره کسب و کار برود، مطمئناً تجارتش به خطر می افتد. ممکن است فردی کارآفرین هم باشد و بخواهد کسب و کار جدیدی راه اندازی کند، یک مشاوره کسب و کار آگاه می تواند چراغ راه او باشد و این کارآفرین با خیال راحت سرمایه گذاری کند. تا اینجای کار می توان گفت که چه قصد کارآفرینی داشته و چه قصد توسعه کسب و کار خود را داشته باشیم، نیاز به یک مشاور مجرب و توانمند بسیار ضروری به نظر می رسد.

پیشنهادی: بیزینس کوچینگ

یک مشاور دقیق و متعهد کسب و کارها را تجزیه و تحلیل می کند و راه حل هایی را برای کمک به شرکت ها در دستیابی به اهداف خود ارائه می دهد. برخی افراد فکر می کنند که استفاده از مشاوره تلفنی کسب و کار تنها برای راه اندازی کسب و کار ضروری است، اما اینطور نیست. مشاور بازرگانی باید در طول حیات یک سازمان در کنار کارفرما باشد تا بتواند بحران های پیش روی شرکت را به موقع حل کند یا از بروز بحران جلوگیری کند. تجربه نشان داده است که استخدام مشاوره کسب و کار در یک سازمان نه تنها هدر دادن سرمایه (برخلاف تصور برخی صاحبان مشاغل) بلکه یک سرمایه گذاری سودآور است.

بهترین مشاور کسب و کار چه نقشی دارد؟

بهترین مشاور کسب و کار تجاری معمولاً در زمینه هایی مانند بازاریابی، منابع انسانی، مدیریت، امور مالی و حسابداری کار می کنند. مشاوران کسب و کار با ارزیابی نقاط ضعف و پیشنهاد راه حل های تجاری، مسئولیت بهبود عملکرد شرکت ها را بر عهده دارند. در واقع وجود یک مشاور ذیصلاح در هر یک از این زمینه های ذکر شده می تواند نقاط تاریک را شناسایی کرده و با تبدیل آنها به نقاط روشن نقش بسزایی در ارتقای بهره وری داشته باشد.

البته به خاطر داشته باشید که برخی از مشاوران تجاری ممکن است تجربه بیشتری در بازاریابی و برخی دیگر در مدیریت یا منابع انسانی داشته باشند. به این دلیل اشاره می کنیم که می دانید فردی که به عنوان مشاور بازرگانی برای یک سیستم استخدام می شود، قرار نیست همه مهارت های ممکن را داشته باشد، اما کارفرما باید با توجه به نیاز خود و سیستم تحت مدیریت خود، یک کسب و کار مرتبط را استخدام کند.

به عنوان مثال، مشاور کسب و کار از نوع بازاریابی چه کمکی می تواند انجام دهد:

  1. می تواند تحقیقات جامع و کاملی داشته باشد و گزارش های عملی در مورد صنایع، بازارها، برندها و … برای تجارت ارائه دهد.
  2. انجام تجزیه و تحلیل بر روی ویژگی های بازار، سهم بازار و تبلیغات.
  3. می تواند به مدیران کمک کند تا برندهای متمرکز و ابزارهای موقعیت یابی و بازاریابی را ارائه دهند.
  4. می تواند در قیمت گذاری محصولات و خدمات، تحلیل بازارها و رقبا، تهیه طرح و کمک به اجرای آن گام های مثبتی بردارد.

یا اگر بخواهیم مثال دیگری بزنیم می توان به نقش مشاوره کسب و کار از نوع بازرگانی در زمینه فروش اشاره کرد که عبارتند از:

  1. استخدام فروشندگان حرفه ای پس از مصاحبه و انتخاب آنها و تشکیل تیم فروش قوی.
  2. تهیه یک طرح جامع برای فروش و آموزش نیروها.
  3. کانال های فروش را برای فروش و سود بیشتر توسعه دهید.
  4. مدیران را هدف قرار دهید و آموزش دهید تا موفق تر و بیشتر بفروشند.

پیشنهادی: مشاوره تبلیغات

همانطور که از دو مثال ارائه شده مشاهده می کنید، یک مشاوره کسب و کار که به خوبی انتخاب شده و شاغل است، چه نقش فوق العاده مهم و موثری در پیشبرد اهداف یک شرکت یا یک سازمان دارد.

مزایای استخدام مشاوره کسب و کار چیست؟

پس از بررسی جایگاه و نقش‌هایی که یک مشاوره کسب و کار می‌تواند ایفا کند، در این بخش قصد داریم به طور واضح و فهرستی از مزایای یک مشاور در یک سیستم یا سازمان، اعلام و بررسی کنیم:

با استخدام مشاوره کسب و کار بهره وری را افزایش دهید

گاهی اوقات در یک سازمان یا شرکت، مسائلی پیش می آید که حل آنها نیاز به زمان دارد. کارفرما به تنهایی نمی تواند وقت و انرژی خود را در چنین مواردی صرف کند. از طرفی نیروی انسانی شاغل در سازمان نمی تواند بیش از ظرفیت خود این مشکلات را حل کند. او وقت و انرژی کافی برای انجام این کارها را ندارد. مشارکت او در این فرآیند فقط به مشکلات او می افزاید و یا موضوع شرکت یک موضوع مقطعی است و نیازی به استخدام نیروی تمام وقت نیست. استخدام یک مشاور تجاری در این زمان به حل بحران کمک می کند. به راحتی کنار کارفرما می نشیند و مشکل مقطعی شرکت را حل می کند.

پیشنهادی: مشاوره برندینگ

مدیریت و کاهش هزینه ها و بهبود فرآیندها

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند که کارمندان یا فرآیندهای کاری آنها در جای درستی قرار نمی‌گیرند و اینکه عموماً از چشم مدیران پنهان می‌ماند، تنها هزینه‌های اضافی را تحمیل می‌کند و دستیابی به اهداف تجاری را کند خواهد کرد. استفاده از مشاوره تلفنی کسب و کار می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. مشاور بازرگانی با شناسایی ساختارهای سازمانی و روند فرآیندهای کاری، چرخه های کاری معیوب را در شرکت ها و سازمان ها شناسایی کرده و علاوه بر ارائه راهکارهایی برای اصلاح آنها، ساختارهای موفق و کاربردی برای هر نوع کسب و کار و سازمان را به مدیران پیشنهاد می کند.

آموزش کارکنان

 یکی از مزایا و ضرورت هایی که حضور متخصص و مشاور را در کسب و کار ضروری می کند، تربیت مشاور، پرسنل و کارمندان است. آموزش کارکنان و کارمندان می تواند مهارت های مورد نیاز برای پیشرفت و موفقیت را در اختیار آنها بگذارد.

گسترش دایره ارتباطات شرکت

مشاوره کسب و کار با طیف وسیعی از کارشناسان سروکار دارد و می تواند در صورت نیاز از آنها برای حل مسائل استفاده کند. اینها مسائل مالیاتی، مسائل فروش، رقبا و غیره هستند. همچنین می توان گفت که کارفرما از طریق مشاوره تجاری با شبکه ای از کارشناسان در ارتباط است.

حل و فصل بهتر مسائل حقوقی شرکت

اکثر شرکت ها درگیر مسائل مالیاتی، بیمه، مسائل حقوقی و ثبت هستند. استخدام مشاوره کسب و کار در چنین مواردی ضروری است. در واقع یک مشاور بازرگانی می تواند شریک ثابت شرکت باشد تا هر زمان مشکلی برای شرکت و کارفرما پیش آمد بلافاصله در کنار آنها بایستد و مسائل را به راحتی حل کند.

ابزارهای مدیریتی را ارائه دهید

علاوه بر مشاوره تجاری، مدیران واحدها و مدیران ارشد باید اطمینان حاصل کنند که عملکرد و فرآیندهای فرآیندی کارکنان به درستی کار می کند. بنابراین انواع اطلاعات و ابزارهای تحلیلی که مشاوره کسب و کار در اختیار آنها قرار می دهد، به مدیران و صاحبان مشاغل این امکان را می دهد که به صورت لحظه ای و مقطعی امور جاری را بررسی کنند. بهترین مشاور کسب و کار معمولا ابزارهای کنترلی و مدیریتی را در کسب و کار نیز پیاده می کند.

ارائه ایده های جدید و خلاقانه

آوردن ایده های جدید و خلاقانه و راه های برون رفت از مشکلات مواردی است که شما را به موفقیت بیشتر در مسیر کسب و کار سوق می دهد. مشاوران کسب و کار راه اندازی یک استارتاپ و کسب و کار می توانند ایده های خلاقانه ای را در اختیار شما قرار دهند که قطعا در رشد و موفقیت کسب و کار شما مفید خواهد بود.

تزریق انگیزه مضاعف به کارکنان

 وجود یک مشاور خوب و آگاه در کسب و کار شما می تواند انگیزه بیشتری در کارمندان ایجاد کند. وقتی مشاوری در سیستم کسب و کار خود دارید، حضور او نقطه قوت و اتکای کارمندان خواهد بود. زیرا آنها تشویق می شوند که هر زمان که مشکل یا چالشی داشتند از مشاوران کمک بگیرند.

ارائه مشاوره و استراتژی های بازاریابی مدرن

بازاریابی دیجیتال یکی از پیش نیازهای بازاریابی موفق برای ارائه خدمات یا فروش محصولات به مشتریان است. تکنیک‌های سنتی بازاریابی و فروش دیگر کاربردی نیستند و کسب‌وکارها باید از فناوری‌های متنوعی برای ماندن در بازار و رشد استفاده کنند. مشاوران تجاری متناسب با هر نوع کسب و کاری این فناوری ها و استراتژی ها را در بازاریابی مدرن در اختیار صاحبان مشاغل قرار می دهند. مزایای استخدام مشاوره کسب و کار مطمئناً شامل همه مزایا نمی شود و مزایای دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت. اما با در نظر گرفتن موارد فوق، می‌خواهیم روشن کنیم که انتخاب یک مشاور تجاری خوب، متعهد و قابل اعتماد چقدر می‌تواند روند و نحوه کار آن را بهبود بخشد.

یک مشاور تجاری خوب چه ویژگی هایی دارد؟

اکنون که ماهیت شغل یک مشاوره کسب و کار را می متوجه شدیم و می دانیم که استخدام چنین فردی چه مزایایی برای شرکت و سازمان مورد نظر خود می تواند داشته باشد، در این بخش به موضوع انتخاب یک مشاور تجاری خوب و توانا می پردازیم. برای داشتن بهترین انتخاب چه ویژگی هایی بهتر است در نظر بگیرید. ویژگی های یک مشاور تجاری خوب عبارتند از:

  • داشتن سابقه مشاوره و همکاری با شرکت های بزرگ و مطرح.
  • تجربه کاری حرفه ای و موفق از مشتریان و مشاغل قبلی و معرفی آنها به شما به عنوان مرجع تخصص و مشاوره شما.
  • ارائه راه حل ها و استراتژی های جدید در راستای کسب و کار و بودجه.
  • داشتن دانش و اطلاعات کافی در زمینه هر نوع کسب و کار و بازار مشتریان آن.
  • ارائه دیدگاه های کمی و کیفی (کوتاه مدت و بلند مدت) با استفاده از مشاوره و استراتژی های موفقیت تجاری.
  • تعامل مستمر با شما و سازمان شما.

چگونه می توانیم بهترین مشاور کسب و کار باشیم؟

حال با معرفی مشاور بازرگانی و بررسی مزایا و شرایط استخدام چنین فردی در یک سازمان، در این قسمت می خواهیم به این موضوع بپردازیم که «چگونه هر فردی می تواند مشاوره بازرگانی را به عنوان شغل خود انتخاب کند؟ به عبارت دیگر «چگونه یک فرد می تواند بهترین مشاور کسب و کار شود؟» هنگامی که می خواهید یک کسب و کار مشاوره کسب و کار راه اندازی کنید، باید به یک مشاور عالی تبدیل شوید. کلید مشاور شدن این است که راه درست را طی کنید. آنچه گفتیم این است که نحوه کار و استراتژی شما در کار باید به گونه ای باشد که شما را در بهترین موقعیت برای موفقیت قرار دهد.

باید توجه داشت؛ اکثر افراد یا چهره ها و حتی سازمان ها یا شرکت ها که خود را «مشاور بازرگانی» معرفی می کنند و در کارشان موفق بوده اند، نه تنها دانش و تخصص لازم را در آن حرفه یا شغل دارند، بلکه بیش از دانش فنی، از دانش و تخصص لازم برخوردارند. تجربه کاری خوب در آن شغل یا حرفه به عبارت دیگر برخی از افرادی که در شرکت های مشاوره بازرگانی کار می کنند و مثلا خود را «مشاوره کسب و کار» معرفی می کنند، کارآفرینان موفقی محسوب می شوند. در اینجا چند نکته برای افرادی که می خواهند بهترین مشاوره کسب و کار شوند آورده شده است

تجربه و تخصص لازم را داشته باشید

گستره فعالیت، تحصیلات و تجربیات کاری شما در گذشته و امروز که در کدام زمینه کاری تعریف شده است و تا چه اندازه سابقه کاری درخشان در آن حرفه و البته تحصیلات عالی و فوق لیسانس دارید، قطعا به همین منوال ادامه خواهد داشت و حتی یک شرکت یا شرکت راه اندازی کنید. مشاوره تجاری به شما کمک زیادی می کند. به عنوان مثال اگر قصد راه اندازی یک شرکت مشاوره کسب و کار برای ارائه مشاوره تلفنی کسب و کار در یک حرفه خاص مانند رسانه و تبلیغات را دارید، حتما باید ابتدا رسانه را بشناسید و خودتان تبلیغات کنید.

برای خود یک طرح تجاری یا استراتژی داشته باشید

به داشتن یک برنامه و ارائه برنامه های کوتاه مدت یا بلند مدت به مشتری که به شما مراجعه کرده است فکر کنید. می توانید یک برنامه یا استراتژی موقعیتی برای خود ترسیم کنید و در هر دوره مشاوره بخشی از آن را ارائه دهید. این کار نتایج به مراتب بهتری نسبت به ارائه راه حل در یک یا چند جلسه خواهد داشت.

 اعتماد به نفس داشته باشید

اگر قرار است به عنوان مشاور بازرگانی در زمینه خاصی که در آن تخصص دارید فرماندهی بخشی از یک سازمان یا شرکت را بر عهده بگیرید، باید از ابتدا و انتهای کار و نتیجه آن آگاه باشید. به عبارت دیگر، شما نباید با اطمینان در مقابل صاحب یا صاحب سازمان بنشینید، بلکه با اطمینان از دانش فنی، تخصص و سوابق کاری درخشانی که دارید، به تجربه و سابقه کاری شما ادامه داده و دستور دهید این بخش از تجارت او را به شما بسپارد.

همین الان یک مشاور برای کسب و کار خود استخدام کنید

در این مقاله ابتدا سعی می کنیم مشاور بازرگانی را معرفی کنیم و بیان کنیم که فلسفه وجود چنین عنوان شغلی چیست. در ادامه به بررسی نقش هایی که در قالب مشاوره کسب و کار می توان ایفا کرد پرداختیم و بررسی کردیم که حضور مشاوره کسب و کار در بدنه یک سازمان یا شرکت چه فواید و مزایایی می تواند داشته باشد.

در ادامه بررسی کردیم که اگر متقاعد شدیم که می خواهیم یک مشاور تجاری خوب برای شرکت یا گروه تحت مدیریت خود استخدام کنیم، چه ویژگی هایی را باید در نظر بگیریم تا بتوانیم بهترین فرد را برای چنین موقعیتی در شرکت خود انتخاب کنیم. در مرحله آخر به این بحث پرداختیم که اگر می خواهیم در نقش مشاوره کسب و کار ظاهر شویم، چه قابلیت هایی را در خود ایجاد کنیم یا اگر این قابلیت ها را در خود داریم تقویت کنیم. در خاتمه لازم به ذکر است که در شرایط امروزی که در بازار کار با تعداد زیادی فارغ التحصیل از دانشگاه ها و کالج های مختلف مواجه هستیم، هر فردی می تواند خود را به عنوان مشاور در بخشی از کسب و کار معرفی کند. تأمل در این مورد مهم است. بنابراین صرف داشتن حداقل تحصیلات و یا فقط آشنایی با یک حرفه شما را تبدیل به یک مشاوره کسب و کار نمی کند، بلکه برای ورود به این عرصه باید ارزیابی کاملی از توانایی، مهارت و البته سوابق حرفه ای و تحصیلی خود داشته باشید. مطمئن باشید که بتوانید اعتماد و اطمینان مشتری را جلب کنید.