مرتضی شیری

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا (content marketing) یک استراتژی در بازاریابی برای رشد و توسعه کسب و کار است. برندها از این ترفند هنگام تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند برای حفظ مخاطبین قدیمی و بدست آوردن مخاطبین جدید استفاده می‌کنند. در این استراتژی، بدست آوردن مشتریان جدید به وسیله محتوا گیرا و مجاب کننده صورت می‌گیرد.

7 دلیل مهم برای داشتن استراتژی بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا از دو کلمه بازاریابی و محتوا تشکیل شده است. بازاریابی به معنی پیدا کردن بازارهایی برای رفع نیاز مخاطبین و محتوا بخش مهم و ضروری برای ایجاد ارتباط بین کسب و کار و مصرف کننده است.  در ادامه به دلایل استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا در کسب و کار خواهیم پرداخت.

1) تشکیل اعتماد

احتمال خرید مشتریان از شما هنگامی بیشتر می‌شود که شما با محتوای خود بین مخاطب و برند خود حلقه اعتماد را تشکیل کرده‌اید. هنگامی که افراد در مورد یک برند به طور پیوسته اطلاعاتی کسب می‌کنند دیدشان نسبت به آن برند تغییر کرده و باعث علاقه آن‌ها و خرید از شما می‌شود.

2) بهینه سازی سایت برای موتور جستجو

با تولید محتوای با کیفیت و مرتبط، باعث جذب مخاطبین و در نتیجه افزایش ترافیک دریافتی می‌شوید. افزایش ترافیک موجب بهبود رتبه شما در گوگل و در نتیجه دیده شدن سریع شما در گوگل است. همانطور که گفته شد محتوا هم باید با کیفیت باشد و هم باید با تدوام تولید شود تا از تاثیرات آن کم نشود. برای افزایش رتبه سایت خود می‌توانید از فاکتورهای سئو استفاده کنید.

3) تولید سرنخ بازاریابی

سرنخ بازاریابی (lead) در مورد افراد یا سازمان‌هایی به کار می‌رود که به روش‌های مختلف با محصولات ما آشنا شده‌اند و هنگام نخستین بار برای کسب اطلاعات که شاید به خرید منجر شوند به ما مراجعه می‌کنند. یکی از اهداف مهم کسب و کارها تولید سرنخ بازاریابی محتوا است.

4) مخاطبین هدف

جذب سرنخ‌های بی‌کیفیت اصلاً اهمیتی ندارد و به کار شما نمی‌آید. شما باید مخاطبین هدف و خریداران واقعی را پیدا کنید. یکی از نکات مثبت در بازاریابی، افرادی هستند که به محتوای شما علاقه دارند و از محتوای شما دیدن می‌کنند. تیم فروش باید بر روی این خریداران واقعی سرمایه گذاری کند و آن‌ها را به سادگی از دست ندهد.

5) افزایش نرخ بازگشت سرمایه

هزینه بازاریابی محتوایی چیزی میان 50 الی 60 درصد کمتر از بازاریابی به روش سنتی است. اگر به صورت بلند مدت به بازاریابی محتوا نگاه کنیم و زمان صرف آن کنیم تاثیر گذاری آن در پیدا کردن سرنخ بازاریابی چیزی حدود 3 برابر بیشتر از بازاریابی سنتی است. اگر در ابتدای راه هستید ممکن است در چند ماه اول به نتیجه دلخواه نرسید اما با گذشت زمان نرخ بازگشت سرمایه در این نوع بازاریابی افزایش پیدا می‌کند.

 3 گام مهم برای شروع بازاریابی محتوا

در اینجا به 3 گام برای شروع بازاریابی محتوا می‌پردازیم. در ابتدا به یکی از مهمترین بخش‌های بازاریابی محتوا، تعیین استراتژی است که یک دیجیتال مارکتر آن را بخوبی باید بداند.

تعیین استراتژی

یکی از مهمترین گام‌ها برای شروع، تعیین استراتژی بازاریابی محتوا است. استراتژی را می‌توان یک طرح یا الگو به همراه یک دید کامل از جامعه مخاطبان دانست. این الگو برای رفع مشتریان و جذب مخاطبان بیشتر استفاده می‌شود.  برای تدوین یک استراتژی می‌توانید از فرمول SMART استفاده کنید.

  • Specific: مشخص. قبل از هر چیزی باید مخاطبان خود را بشناسید و بدانید چه نوع محتوایی مناسب آن‌ها است. محتوا انواع مختلفی دارد اگر آشنایی تقریبی با هر کدام داشته باشید، می‌توانید بسیار موفق باشید. بر اساس هدفی که دارید می‌توانید بهترین را انتخاب کنید. علاوه بر شناختن مخاطب نیاز به دانستن بودجه‌ی در دسترس و نیروی انسانی نقش تعیین کننده‌ای دارند.
  • Measurable: قابل اندازه گیری. یکی از ویژگی‌های بازاریابی قابل اندازه گیری بودن آن است. با اندازه گیری مسیری که گذر کرده‌اید را به خوبی خواهید دید و از مانع‌های بعدی بهتر گذر خواهید کرد.
  • Attainable: دست یافتنی. هدف خود را به وضوح تعریف کرده و کارهایی که برای هموار کردن مسیر می‌توانید انجام دهید را ترسیم کنید.
  • Realistic: واقع گرایانه. می‌توانید واقع گرایانه یا بلند پروازانه باشد. سعی کنید در تعیین استرتژی واقع گرایانه عمل کنید.
  • Timely: در محدوده زمانی مشخص. در این مرحله تعیین کنید در چه محدوده زمانی می‌خواهید به اهداف خود برسید. اهداف را تکه تکه کرده و برای هر کدام زمانی را تعیین کنید.

تولید محتوا

بعد از اینکه مخاطب، اهداف و نیازهایش شناخته شد درست کردن یک تقویم محتوایی امری ضروری است. در این تقویم باید مواردی همچون:

  • دسته بندی موضوعاتی که می‌خواهید در مورد آن‌ها تولید محتوا کنید.
  • تمامی روزهای هفته را در تقویم بنویسید.
  • نوشتن عنوان و نوع محتوا و کسی که آن را گرد آوری کرده است.
  • تاریخ و زمان دقیق محتوای انتشار شده را بنویسید.

می‌توانید این تقویم را به صورت هفتگی یا به صورت ماهیانه تنظیم کنید. اگر نکات خاصی همچون تصاویر، تعداد کلمه‌ها و… را نیاز به گفتن دارید، می‌توانید یک قسمت تحت عنوان توضیحات اضافه کنید و آن‌ها را در این قسمت بنویسید. سعی کنید محتوای آماده برای خود داشته باشید تا هنگام تعطیلات یا مشکلات به نبود محتوا برخورد نکنید.

آنالیز بازاریابی محتوایی

همه استراتژی‌هایی که تعیین کرده‌اید، همه دسته بندی‌ها و موضوعاتی که در تقویم خود انتخاب کرده‌اید، ممکن است نتیجه مثبتی نداشته باشند و کار شما بی‌اهمیت شود. معیارهای آنالیز کردن محتوا را پیدا کنید و آن‌ها را بررسی کنید. هر چیزی که مانع رسیدن شما به هدفتان می‌باشد را دور کنید و مسیر خود را هموارتر کنید. بازاریابی محتوا به کسب ‌و کارها کمک می‌کند برای افزایش ترافیک وب ‌سایت و تولید سرنخ بازاریابی، از منابع قابل ‌اعتماد و مقرون‌ به ‌صرفه استفاده کنند و آن منابع را مدیریت کنند. تنها راه افزایش ترافیک وب‌سایت، پست‌های وبلاگ نیست. می‌توانید از سئو در اصفهان نیز استفاده کنید. موفقیت در استراتژی بازاریابی محتوا، نیازمند نظم، زمان و خلاقیت است.