مرتضی شیری

درآمدزایی به سبک همکاری در فروش

affiliate marketing

افیلیت مارکتینگ یا همان همکاری در فروش یکی از تکنیک‌های فروش و کسب درآمد اینترنتی است. همکاری در فروش یکی از زیر مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آید. این نوع بازاریابی می‌تواند تاثیر مستقیم بر روی فروش محصولات شما داشته باشد. بازاریابی به سبک افیلیت توسط افرادی در خارج از کسب و کار شما انجام می‌شود و به رشد، برندسازی و فروش بیشتر کسب و کار شما کمک شایانی می‌کند.

3 گروهی که در بازاریابی پورسانتی حضور دارند

Merchants صاحب فروشگاه و محصول (صاحب بیرنس تبلیغ شونده)
Affiliate افیلیت‌ها (نشردهندگان تبلیغ)
Customers مشتریان (کاربران و خریداران محصول)

کسب درآمد اینترنتی

یک فروشگاه اینترنتی (merchants) که فروش کمی دارد می‌تواند با سیستم همکاری در فروش، فروش محصولات خود را افزایش دهد و درآمد بیشتری را کسب کند. این فروشگاه با سایت‌هایی که قصد معرفی و فروش محصولات برای کسب درآمد را دارند ارتباط برقرار می‌کند. این سایت‌ها (Affiliate) تبلیغات بنری و متنی خود را به فروشگاه متصل می‌کنند. در صورتیکه بازدید کنندگان با کلیک بر روی لینک وارد به صفحه فروشگاه ‌شوند و خرید انجام دهند، Merchant باید مبلغی را به عنوان پورسانت به سایت پرداخت کند.
نکته قابل توجه این است که اگر بازدید کننده‌ای بر روی لینک افیلیت کلیک کند، ولی در آن زمان تصمیم به خرید نداشته باشد ولی در زمان دیگری با مراجعه به سایت آن محصول یا محصولی مشابه آن را خریداری کند، با توجه به اطلاعاتی که توسط کوکی‌های سایت فروشگاه و سایت تبلیغ کننده موجود است، خرید از طریق لینک وب سایت صورت گرفته و مبلغی از فروش به ناشر تبلیغ پرداخت می‌شود.

همچنین بخوانید:   قیف فروش چیست؟

افیلیت مارکتینگ

انواع برنامه همکاری در فروش

پرداخت به ازای کلیک (PPC): در این برنامه صاحب بیزنس به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ ناشر بدون در نظر گرفتن اینکه محصولی فروخته شده باید هزینه پرداخت کند. این نوع به ندرت پیش می‌آید مگر آنکه صاحب بیزنس نیاز به تبلیغات برای افزایش ترافیک داشته باشد.
پرداخت به ازای جذب لید (PPL): در این مدل ناشر به ازای فرستادن هر مشتری بالقوه به صاحب فروشگاه هزینه دریافت می‌کند. مشتری بالقوه شخصی است که علاوه بر خرید در سایت، خبرگذاری را نیز ثبت نام می‌کند.
پرداخت به ازای فروش (PPS): این مدل رایج‌ترین روش برای افیلیت مارکتینگ است و در آن ناشر به ازای هر فروشی که برای صاحب کسب و کار انجام داد، هزینه دریافت می‌کند.

بازاریابی پورسانتی شبکه‌های اجتماعی

شاید فکر کنید این راه کسب درآمد اینترنتی تنها از طریق وب سایت صورت می‌گیرد. همکاری در فروش یا همان افیلیت مارکتینگ می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و… نیز صورت گیرد. در اینستاگرام می‌توانید لینک وب سایت را در داخل بیو اینستاگرام قرار دهید یا در تلگرام می‌توانید آن را در کانال خود قرار دهید. شما نیاز ندارید که مخاطبین زیادی داشته باشید همین که یک نفر از طرف شما خرید انجام دهد شما پورسانت خود را بدست می‌آورید.

مزایا و معایب سیستم همکاری در فروش

هنگامی که می‌خواهید از اینترنت کسب درآمد داشته باشید باید به مزایا و معایب روش کسب درآمدی خود توجه داشته باشید. بازارایابی پورسانتی علاوه بر اینکه مزایای بسیاری دارد از معایب نیز بی‌بهره نیست. در ادامه به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

همچنین بخوانید:   بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing) چیست؟

مزایا

  • صاحبان محصول ترافیک بیشتری را دریافت می‌کنند.
  • صاحبان محصول می‌توانند فروش بیشتری داشته باشند و در برندینگ فروشگاه‌ها تاثیر بسیاری می‌گذارد.
  • این سیستم نیازمند سرمایه گذاری نیست.
  • ناشران افیلیت تنها با قرار دادن یک لینک می‌توانند کسب درآمد اینترنتی داشته باشند.
  • افیلیت مارکتینگ برای افرادی که محتوا تولید می‌کنند و در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی خود مخاطب دارند یک راه آسان برای کسب درآمد است.

یک عیب ناجوانمردانه

  • با فروشگاه‌ها و افراد معتبر و شناخته شده کار کنید. صاحبان محصولات ممکن است شما را با دادن پورسانت بالا ترقیب کنند اما بعد از همکاری درصد آن را پایین بیاورند.

افیلیت مارکتینگ

برترین سیستم همکاری در فروش

آمازون یکی از بهترین سیستم‌های همکاری در فروش با نام Amazon Associates ایجاد کرده است. در سطح جهانی آمازون به بهترین شکل ممکن افیلیت مارکتینگ را پایه گذاری کرده است.
روش کار این سیستم در آمازون به اینگونه است که شما در این سیستم ثبت نام می‌کنید و یک لینک افیلیت که تنها متعلق به شما است در اختیار شما قرار می‌گیرد. این لینک را در وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود قرار می‌دهید، هر فردی که بر روی آن کلیک کند یک کوکی به مرورگرش اضافه می‌شود که از طریق آن می‌توان محل ورود مشتری را مشخص کرد و فهمید از کدام منبع وارد شده است.

افیلیت مارکتینگ هم برای صاحبان کسب کار، درآمد زا و مفید است و هم برای ناشران تبلیغات، که می‌توانند کسب درآمد اینترنتی کنند. مزای و معایب سیستم همکاری در فروش باید توسط ناشران و صاحب فرشگاه‌ها باید مورد مطالعه قرار گیرد. بسیار ساده است، ناشران لینک خاص خود را باید انتشار دهند تا مخاطبین از طریق آن از محصولات و خدمات فروشگاه آنلاین خریداری کند و در ازای هر خرید صاحب بیزنس مبلغی را به عنوان پورسانت به ناشر پرداخت می‌کند.

همچنین بخوانید:   همه آنچه از گوگل ادز باید بدانید
مرتضی شیری

مرتضی شیری

کارشناس ارشد برندینگ و دیجیتال مارکتینگ هلدینگ رزسا؛ مشاوره کسب و کار و کوچینگ بیش از 30 کسب و کار آنلاین و نیمه آنلاین. فارغ التحصیل فناوری اطلاعات و متخصص دیجیتال مارکتینگ با بیش از 50 کمپین تبلیغاتی موفق. دارای مدرک گوگل آنالیتیکس و ادورز از گوگل.