مرتضی شیری

مشاوره برندینگ

قبل از اینکه در مورد مشاوره برندینگ صحبت کنیم، بد نیست این مقدمه را بخوانید. استیو جابز دنیا را اینگونه توصیف کرد: پر سر و صدا. اگر اپل برند تجاری خود را تغییر نمی داد، هرگز مایکروسافت شکست نمی خورد. چرا استیو متفاوت عمل کرد؟ او چگونه اپل را از رقبای خود متمایز کرد به طوری که 40 درصد از کل بازار گوشی های هوشمند را به دست آورد؟

این یک راهنمای پیچیده برای موفقیت، اما بسیار مهم است. اپل همه محصولات و خدمات خود را بازتاب می دهد. از این طریق، برند اپل می تواند ارتباط معناداری با احساسات مشتریان برقرار کند. اپل قوانین برندسازی را تغییر داد. استیو هیچ لیستی از کپی استراتژی های رقبای خود را دنبال نکرد. کاری که او انجام داد بسیار منحصر به فرد بود که مردم از استفاده از محصولات آن احساس خوبی داشته باشند. متأسفانه، اکثر شرکت ها نمی توانند روشی را که اپل برند تجاری خود را اجرا می کند، تکرار کنند. برای داشتن یک برندینگ قوی، بهترین کاری که می توان انجام داد الهام بخشیدن به شیوه کار و تعامل با کارشناسان است. اینجاست که نقش مشاوره برندینگ مشخص می شود.

پیشنهادی: مشاوره کسب و کار

مشاوره برندینگ چیست؟

مشاوره برندینگ، تجزیه و تحلیل، راه حل ها و بازاریابی عمومی و تخصصی را در اختیار شرکت ها قرار می دهد تا محصولات خود را به فروش برسانند. آنها این کار را با تجزیه و تحلیل برند و مشاهده نقش آنها در برابر رقبا انجام می دهند و به عنوان استراتژیست برند نیز شناخته می شوند. یک مشاوره برندینگ می تواند شرکت های کوچک را از طریق تحلیل بازار، بازاریابی محتوا، جستجوی وب سایت، جستجوی کلمات کلیدی و بازاریابی ویدئویی به شرکت های بزرگ تبدیل کند.

مشاوره برندینگ
مشاوره برندینگ

پیشنهادی: مشاوره تبلیغات

چرا مشاوره برندینگ استخدام کنیم؟

مشاوره برندینگ تحلیل بازار را برای تجزیه و تحلیل رقبا، یافتن هدف بازار و حضور برند به صورت آنلاین انجام می دهد. با انجام این کار، سازمان ها می توانند رقبای اصلی خود را شناسایی کرده و استراتژی خود را برای برتری نسبت به آنها شناسایی کنند. تجزیه و تحلیل رقبا آنها را قادر می سازد از کلمات کلیدی استفاده شده توسط همکاران خود استفاده کنند. او کمک می کند با نحوه بهینه سازی جستجوی وب سایت خود و نوع افرادی که آنها را در رسانه های اجتماعی دنبال می کنند آشنا شوید. مشاوره برندینگ همچنین نگاهی عمیق به شخصیت مصرف کنندگان می اندازد تا راه حل مناسب برای نیازهای آنها را به دقت بیابد. مشاوره برندینگ همچنین وب سایت را بررسی می کند تا عواملی را که باعث رتبه بندی سایت در گوگل ضعیف می شود را شناسایی کند. او عمیقاً به مسائل نگاه می کند تا ببیند چه چیزی می تواند در وب سایت تقویت شود که به سازمان در دستیابی به هدفش نیز کمک کند.

پیشنهادی: مشاوره دیجیتال مارکتینگ

بازرسی وب سایت به بهینه سازی صفحات وب، عملکرد بهتر سئو مانند استفاده از برچسب های مناسب، بهینه سازی توضیحات و تگ های تصویر کمک می کند. استراتژیست های برند همچنین به موارد قابل استفاده در سایت مانند نقشه سایت، قوانین و مقررات، امنیت سایت و ساختار لینک توجه می کنند. علاوه بر قابلیت های پیشنهادی، ایجاد استراتژی برندینگ قوی یکی دیگر از تخصص های عمده مشاوره برندینگ است. مشاوران برندسازی می‌توانند در مورد بازار، رقبا، قیمت‌ها، بسته‌بندی و راه‌های توزیع تحقیق کنند تا بازار را به دست آورند. آنها می توانند خدمات یا محصولات آن سازمان را با در نظر گرفتن ویژگی های خاص یک کسب و کار به گونه ای معرفی کنند که آن را برای مصرف کنندگان جذاب تر و از محصولات یا خدمات رقبا متمایز کند.

چگونه یک مشاوره برندینگ حرفه ای استخدام کنیم؟

انتخاب مشاوره برندینگ مناسب به ویژه برای سازمان هایی که برای اولین بار کار می کنند یک چالش است. بهترین راه برای انجام این کار مصاحبه با حداقل سه تا پنج شرکت و محدود کردن آنها به دو سازمان مناسب بر اساس ارزیابی در زمینه های مختلف است. مشاوران برندینگ را می توان بر اساس تجربه آنها به ویژه در مورد استفاده از انواع کانال ها و واسطه ها در شرایط حساس ارزیابی کرد. در حالت ایده آل، سازمان ها باید یک مشاوره برندینگ را انتخاب کنند که بتواند هم استراتژی و هم طراحی برند را ارائه دهد.

پیشنهادی: بیزینس کوچینگ

مشاوره برندینگی را انتخاب کنید که از همه آنچه سازمان می گوید پیروی نمی کند. بلکه مدیران را به چالش می کشد تا از منطقه آسایش خود خارج شوند، در معرض آسیب قرار گیرند، احساس ناامنی کنند و راهی برای خلاقیت و نوآوری بیابند. همچنین مهم است که شریکی را برای سازمان خود انتخاب کنید که به هدف برند شما اعتقاد داشته باشد و استراتژی برندسازی را در راستای آن برنامه ریزی کند. یک استراتژیست برند خوب کسی است که بتواند آینده سازمان را تصور کند و بداند که چگونه کسب و کار برند موفق خواهد شد.

مشاوره برندینگ
مشاوره برندینگ

وظایف یک مشاوره برندینگ چیست؟

1- شناخت ماهیت و هدف سازمان

هنگامی که یک مشاوره برندینگ به یک سازمان می پیوندد، اولین وظیفه او این است که با برگزاری جلسات و گروه های بحث و گفتگوی متعدد با اعضای کلیدی مدیریت سازمان و بخش های برندسازی و بازاریابی، درک عمیق تری از ماهیت و هدف سازمان به دست آورد. چشم انداز، ماموریت، اهداف کوتاه مدت و بلندمدت، پیشنهادات فروش منحصر به فرد، ارزش و قابلیت برند، بازار هدف، مصرف کنندگان هدف و تمامی تاریخچه برند باید به طور کامل توسط مشاوره برندینگ شناسایی و ثبت شود تا سازمان به پیشبرد سازماندهی شود.

2- تحلیل تنگناها

دلایل خاصی برای استخدام مشاور برندسازی در سازمان ها وجود دارد که مهم ترین آنها حول محور کاهش برند و با هدف افزایش سهم بازار و افزایش ارزش برند است. مهمترین نقش و وظیفه یک مشاوره برندینگ، تحلیل شرایط سخت و تنگناهاست. زیرا با وجود آنها، برند نمی تواند به اهداف مورد نظر خود دست یابد. مشاور برندسازی باید درک کند که مشکل در عملکرد کسب و کار، تیم فروش، انگیزه کارکنان، ابزارهای بازاریابی، استراتژی های برندسازی، رقبا در بازار یا در ماهیت و ویژگی های محصولات ارائه شده نهفته است. مشکل سازمان می تواند یک یا چند باشد. او باید داده ها را تجزیه و تحلیل کند تا راه حل های عملی و قابل اجرا ارائه دهد.

3- دسترسی به احساس مصرف کننده

مصرف کنندگان بهترین سفیر برند در شرکت هستند و دسترسی یک مشاوره برندینگ با انجام تحقیقات و مطالعات اولیه و ثانویه به احساسات مصرف کننده بسیار مهم است. او باید سوالاتی از این قبیل بپرسد که چرا به برند فکر می کنند، محصولات ارائه شده چگونه به حل مشکلات مردم کمک می کند، انتظارات بالایی از برند چیست، آیا مصرف کنندگان شکایت دارند، چرا مردم محصولات رقیب را ترجیح می دهند؟ و به سؤالات دیگری مانند سؤالات کلیدی که به برند کمک می کند وفاداری طولانی مدت مشتری را به دست آورد، پاسخ دهید.

4- برنامه ریزی استراتژی های بازاریابی و تبلیغات

گام بعدی در درک ماهیت کسب و کار و ویژگی های محصولات ارائه شده، برنامه ریزی موثر استراتژی های بازاریابی و تبلیغاتی است که به برند شما کمک می کند تا فروش محصول خود را فراتر از محدوده فعلی افزایش دهد.

5- تحقیق در مورد رقبا

تحقیق در مورد رقبای مستقیم و غیرمستقیم که برند در بازار با آنها مواجه است برای مشاوران ضروری می باشد تا برنامه های بازاریابی، ابزارها و روش های تبلیغاتی را برای افزایش ارزش برند و کمک به سازمان در دستیابی به مزیت رقابتی توسعه دهند.

6- پیاده سازی خدمات پس از فروش

مشاور برندسازی همچنین نیاز به طراحی و پیاده سازی خدمات پشتیبانی مشتری و تجربه ضبط در حین و بعد از محصول دارد تا به برند کمک کند مشتریان را حفظ کرده و آنها را به مصرف کنندگان وفادار و ثابت تبدیل کند.

یک مشاوره برندینگ به جای استفاده از روش های خلاقانه در برندسازی، بر دستیابی به اهداف سازمان تمرکز می کند. به یاد داشته باشید که هیچ فرمول ریاضی برای برندسازی وجود ندارد. بهترین راه این است که سعی کنید مشکلات را به طور مداوم حل کنید. با این حال، به دنبال شریکی باشید که خلاق و پرشور بوده و همچنین در کار خود به عنوان یک فرآیند تعیین کننده ثابت قدم باشد.