مرتضی شیری

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازایابی آنلاین از تکنولوژی های روز مانند شبکه های اجتمایی و سایت ها برای بازاریابی و جذب مشتری استفاده می کند از آنجایی که بیشتر نیمی از جمعیت کره ی زمین به اینترنت دسترسی داشته دارای اهمیت زیادی می باشد.

در دنیای امروز طبق آمار افراد برای رسانه های آنلاین نسبت به رسانه های آفلاین (مانند: تلویزیون و بیلبورد و ..) زمان بیشتری صرف می کنند و همچنین کاربران نسبت به رسانه های آفلاین بدبین شده اند.
بر اساس آمار جهانی در سال 2019 کاربران به طور میانگین 6 ساعت و 42 دقیقه را آنلاین سپری می کنند.

تاریخچه و دیجیتال مارکتینگ

اولین نقطه شروع دیجیتال مارکتینگ در سال 1971 بود زمانی که تاملینسون ایمیل را ابداع کرد
در سال 1990 با ورود اینترنت و توسعه پلتفرم وب 0/1 واژه دیجیتال مارکتینگ بیان شد و در سال 2014 اولین بنر قابل کلیک خریداری شد و 40 درصد از افرادی که بنر را مشاهده کرده بودند روی آن کلیک کردند
یاهو در سال 1995 راه اندازی شد و در یک سال 1 میلیون بازید کننده داشت موتور های جستجو راه اندازی شد واین تحولی در دیجیتال مارکتیگ بود
در سال 2000 با تولد آیفون و زیاد شدن کاربران اینترنت کاربران شروع به سرچ درباره ی کالا و خدمات کردند
در دهه 2000 و 2010 دیجیتال مارکتنیگ رشد و پیچیدگی های بیشتری پیدا کرد.با پدید آمدن شبکه های اجتماعی مانند facebook , linkedin , youtube ,.. در دهه 2000 میلادی مشتریان زمان بیشتری را انلاین سپری میکردند .
ویژگی های دیجیتال مارکتینگ:
مزایا واهمیت دیجیتال مارکتینگ :
-دسترسی جهانی:
محدودیت مکانی برای تبلیغات و معرفی کالا ندارید و میتوانید مشتریانی از سراسر دنیا داشته باشید و به راحتی کار خود را گسترش دهید
-هزینه کم :
برای تبلیغات آنلاین هزینه کمتری نسبت به تبلیغات آفلاین (مانند تلویزیون و بنرها و..) پرداخت می کنید. وهمچنین به علت اینکه بیشتر کارها با سیستم انجام می شود نیاز به نیروی کار کمتری هست و همین مورد نیز باعث کاهش هزینه ها می شود هزینه های مربوط به اجاره نیز کاهش پیدا میکند
-شناخت مخاطب :
با دیجیتال مارکتینگ می توان نیاز های مشتریان را شناخت و خدمات و کالاهایی برای پاسخ دهی به آن ها فراهم کرد و همچنین میتوان مشتری های بالقوه را شناسایی کرد و بیشتر روی آن ها سرمایه کنیم
-محدوده جغرافیایی:
با اطلاع از محدوده جغرافیای افراد میتوان نسبت به نوع کسب و کار و خدمات برای محدوده های مختلف تبلیغات مختلف و هزینه های مختلفی کرد مثلا برای کسب و کارهای کوچک مشتریان بالقوه آن ناحیه را شناسایی کرده و فقط برای آن افراد هزینه تبلیغات کرده
-امکان تحلیل و آنالیز و بهینه سازی:
با ابزارها و شاخص های تحلیلی میتوان به تحلیل و آنالیز میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، طریقه آشنایی هر کاربر، درگیری مشتریان با کالاها ، تاثیر تخفیف ها بر افزایش فروش ، دلایل عدم اعتماد کاربران و… پرداخت.اگر نیاز به تغییرات را مشاهده کردید میتوانید به راحتی این کار را انجام دهید و حتی موارد مختلف را امتحان و بررسی کرده و هرکدام نتیجه بهتری داشت همان را انتخاب کرده برعکس درتبلیغات افلاین شما هیچ گونه کنترلی روی اینکه چه افرادی را هدف تبلیغات خود قرار دهید ندارید و شما صرفا تیری در تاریکی انداخته اید و احتمال اینکه تبلیغ به دست مشتری شما برسد خیلی کمتر است.

معایب دیجیتال مارکتینگ:
-غیر ملموس بودن کالا و خدمات:
در دیجیتال مارکتینگ کاربر نمی تواند کالا را ببیند و آن را لمس و تست کند، این موضوع باعث ایجاد نگرانی در کاربر می شود.اغلب اوقات کاربران از این که کالایی که خریداری می کنند خراب و معیوب باشد و یا کیفیت ذکر شده را نداشته باشند میترسند.
-غیر قابل اعتماد بودن پرداخت آنلاین:
به علت وجود کلاهبردارها وهکرها کاربران به پرداخت های آنلاین سخت اعتماد می کنند و کمتر سمت خرید های آنلاین می روند. خرید های آنلاین در حال افزایش اند ولی بازهم مشتریان اعتماد کمتری نسبت به این نوع خریدها دارند.
-عدم توانایی برخی از افراد در کار با اینترنت و کامپیوتر:
برخی از مشتریان توانایی کار با اینترنت ندارند و به خاطر وابستگی دیجیتال مارکتینگ به کامپیوتر و نرم افزار به این افراد اجازه ورود کمتری را می دهد
-قطع و یا کند شدن اینترنت:
مشکلات قطعی و یا کند شدن سرعت اینترنت یکی دیگر از مشکلاتی است که بسیاری از افراد آن را تجربه کرده اند و همین باعث می شود عده ای از کار با آن امتناع کنند.

ابزار های دیجیتال مارکتینگ:
1.بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو:
Seo مخفف عبارت search engine optimization است و مجموعه ای از تکنیک ها و روش هایی برای بهینه سازی است تا مخاطبان سایت شما را زودتر از سایت رقباتون ببینند و به رتبه های بالاتری در موتورهای جستجو دست پیدا کنند
2.شبکه های اجتماعی(social media) :
کاربران در مدت زمانی که انلاین هستند بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند به همین علت شبکه های اجتماعی بسیار حائز اهمیت هستند و راه اندازی کمپین های تبلیغایتی می تواند سود قابل توجهی برای صاحبان کسب و کار داشته باشد
3.بازاریابی ایمیلی (email marketing):
یکی از بهترین ابزارها برای ارتباط با مشتری ایمیل است و تنها با یک ایمیل میتوان خدمات و کالاهای خود را به افراد معرفی کرد و این کار بسیار کم هزینه است ومیتوان مشتریان بسیاری را مجاب به خرید کرد.
4.بازاریابی ویدئویی (video marketing):
یکی از بهترین ابزار در بازاریابی محتوا، ویدئو است زیرا نسبت به محتواهای دیگر تاثیر بیشتری روی کاربر می گذارد و بسیاری از افراد دیدن ویدئو را به خواندن متن های طولانی ترجیح می دهند
5. تبلیغات اینترنتی (Internet advertisement):
این روش هزینه براست ولی دارای بازدهی سریع تری است.تبلیغات گوگل و تبلیغات کلیکی در سایت های پربازدید از این دسته هستند
6.بازاریابی درونگرا (inbound marketing) :
در این مدل بازاریابی فعالیت های شما به گونه است که مخاطب فکر می کند اون به سمت شما آمده و شما به سمت او نرفته اید

7.اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing):
افرادی که می توانند روی تصمیمات و رفتار افراد تائیر بگذارند اینفلوئنسر نامیده می شوند این افراد میتوانند تبلیغات سودمندی بکنند.