برندینگ (branding) به تعبیری یک روش بازاریابی است که در آن یک شرکت تصویری از آن نام، نماد، خدمات و محصولات خود را در ذهن مخاطبان و یا مشتریان ایجاد میکند. این مبحث یکی از مهمترین جنبههای هر شغل از جمله خرده فروشی یا عمده فروشی و یک استراتژِی موثر در بازاریابی به حساب میآِید. به عبارت سادهتر برند شما یک نوع وعده به مشتریان است. این وعده به مشتریان میگوید که چه چیزی از محصولات و خدمات شما میتوانند انتظار داشته باشند. برندینگ در فارسی معادل علامت تجاری یا نام تجاری است. از این معادل سازی میتوان نتیجه گرفت، فرد یا سازمانی به دنبال تجاری کردن یک نام یا علائمی برای نشان دادن یک مورد خاص برای افرادی مشخص است.
پیشنهادی: مشاوره برندینگ
چرا برندیگ اهمیت دارد؟
برندسازی به دلیل تأثیر کلی بر کسب و کار شما بسیار مهم است. برندسازی میتواند نحوه درک مارک و نام شما را تغییر دهد، این امر میتواند باعث ایجاد مشاغل جدید و افزایش آگاهی از برند شما شود. هنگامی که بر روی آگاهی مخاطبین یا مشتریان خود تاثیر گذاشتید، میتوانید به راحتی محصولات و خدمات خود را ارائه دهید.
پیشنهادی: مشاوره کسب و کار
برند خود را تعریف کنید
تعریف برند شما مانند کشف سفر برای کشف تجارت خودتان است. این کار میتواند سخت، دشوار و وقت گیر باشد. برای شروع حداقل باید به چند سوال زیر پاسخ دهید:
- استراتژی شرکت شما چیست؟
- مزایا یا ویژگیهای محصولات یا خدمات شما چیست؟
- مشتریان و مخاطبین شما در حال حاظر درباره کسب و کار شما چه فکری میکنند؟
- چه ویژگیهایی دارید که آن را میخواهید به شرکت خود ارتباط دهید؟
تحقیقات خود را در مورد سوالهای بالا انجام دهید، نیازهای مشتریان و مخاطبین خود را بشناسید، خواستههای آنها را در زمان حال و آینده بسنجید و بدست آورید. شما نباید نسبت به تحقیقات خود اعتماد کنید. تعریف برند تجاری شما و تعیین استراتژی برند شما میتواند پیچیده باشد. برای اینکار از افراد متخصص استفاده کنید یا از آموزش کسب و کار استفاده کنید.
ایجاد مشتریان جدید
برندینگ قوی به طور کلی به این معنی است که احساس مثبت از طرف شرکت در بین مصرف کنندگان وجود دارد. احتمالاً آنها به دلیل آشنایی و فرض قابل اعتماد بودن استفاده از نامی که میتوانند به آن اعتماد کنند، با آنها به تجارت میپردازند و این کار باعث میشود بتوانید مشتریان جدیدی را جذب کنید.
پیشنهادی: بیزینس کوچینگ
موثرترین روش برای گرفتن مشتریان جدید
یکی از بهترین و موثرترین روش تبلیغات، تبلیغات دهان به دهان است. اگر شما احساس و تجربه خوبی را در تجارتی که مشتری با شما انجام میدهد ایجاد کنید، آن مشتری شما را به دیگران پیشنهاد میدهد و شما را به نوعی تبلیغ میکند. ولی اگر با مشتری خود بد رفتاری کردید یا حس خوبی را به او القا نکردید باعث ایجاد تاثیرات منفی بر روی برند شما و در نتیجه کاهش مشتریان شما میشود. این نوع تبلیغات بسیار موثر است و در آن شما هیچ هزینهای بابت تبلیغات پرداخت نمیکنید.
پیشنهادی: مشاوره تبلیغات
افزایش رضایت کارمندان
یک برند موفق و قوی باعث افزایش غرور و رضایت کارمندان خود میشود هنگامی که یک کارمند برای یک شرکت که دارای برند قوی است کار کند و واقعاً پشت نام تجاری بایستد، از کار خود راضیتر خواهد بود و از افتخار بالاتری درکارهایی که انجام میدهند برخوردار است. کار برای یک برند تجاری که از اعتبار بالایی برخوردار باشد و در بین مردم بسیار مورد توجه واقع شود، بسیار لذت بخشتر و جذابتر است.
پیشنهادی: مشاوره دیجیتال مارکتینگ
برندیگ موجب به رسمیت شناختن میشود
مهمترین دلیلی که برند سازی کسب و کار امری مهم است این است که سازمانها چگونه شناخته شوند و خود را به مشتریان خود بشناسانند. لوگو مهمترین عنصر برندینگ است به طور ویژه بیانگر چهره یک سازمان است. یک طراحی لوگوی حرفهای باید قدرتمند و به راحتی به یاد بماند و در نگاه اول در شخص تأثیر بگذارد. محصولات تبلیغاتی چاپ شده راهی برای دستیابی به این امر است. مراحل برندینگ یک استراتژی برای بدست آوردن اعتبار و شهرت برند در یک بازهی زمانی مشخص است. سعی کنید این مراحل را با صبر و حوصله و گام به گام انجام دهید تا در این زمینه به موفقیت دست یابید.