الگوریتم Freshness در سال 2011 با جمله جنجالی مدیر سابق بخش جستجوی گوگل رونمایی شد. او هنگام رونمایی از این الگوریتم اولین جملهای که به زبان آورد در مورد دوست دختر جاستین بیبر بود. سخنرانی خود را با این جملهی تکان دهنده شروع کرد؛ چه کسی علاقه دارد که سن دوست دختر جاستین بیبر را در سال 2005 بداند؟ الگوریتم Freshness در فارسی به معنای نتایج تازه و جدیدترین نتایج است. این الگوریتم در سال 2010 با نام کافئین شناخته و عرضه شده بود. گوگل تصمیم گرفت در آن تغییراتی ایجاد کند و آن را در سال 2011 با نام Freshness عرضه نمود. این الگوریتم باعث تغییر رتبه 35 درصدی صفحههایی که دارای رتبه بالایی بودند شد. در آن زمان این عملکرد باعث نگران شدن بسیاری از وب مستران گردید.
پیشنهادی: دیجیتال مارکتینگ در اصفهان
وظیفه الگوریتم Freshness
این الگوریتم وظیفه رتبه بندی محتواهای جدید نسبت به محتوای قدیمی را به عهده دارد. به این صورت که شما هرچه محتوای جدیدتری داشته باشید رتبه بهتری خواهید گرفت. اصلیترین وظیفه این الگوریتم حل کردن مشکل نشان دادن محتوای قدیمی نسبت به جستجوی کاربران است. به طور مثال اگر شما کلمه روزنامه را جستجو کنید به شما آخرین روزنامههای روز را نشان میدهد ولی اگر شما دستور پخت فسنجان را بخواهید فرقی ندارد این مطلب، امروز یا چند سال پیش نوشته شده باشد.
آیا Freshness به همه محتواها رتبه میدهد ؟
گوگل طبق این الگوریتم میفهمد که کاربر محتوای بروز میخواهد یا به دنبال محتوای قدیمیتر است. معمولاً این الگوریتم برای سایتهای خبری، سینمایی، دانلودی و رویدادی بسیار مهم است. این سایتها باید دائماً مطالب خود را بروزرسانی کرده تا از چرخه Freshness عقب نمانند. هنگامی که اتفاقات داغ و تازهای رخ میدهد، بسیاری از سایتها سمت رویداد جدید رفته و درباره آن مینویسند. جستجوی کاربران زیاد شده و همین مسئله باعث میشود الگوریتم Freshness شما را بشناسد و به شما براساس جدیترین مطالب رتبه دهد. اگر سایت شما از شمار رقبای خود عقب مانده، ما با سئو در اصفهان، سایت شما را به صفحه اول گوگل میآوریم.
نکات بهینه سازی سایت با الگوریتم Freshness
به روز رسانی محتوا
اگر شما در یک مبحث دارای محتوای قدیمی هستید، باید محتوای خود را بروزرسانی کنید. برای بروزرسانی کردن محتوای خود افراط نکنید. بروزرسانی زیاد موجب تاثیرات منفی بر روی سایت شما میشود. سعی کنید محتوای بروز شده بگونهای باشد که کاربر سابق شما هنگامی که آن را مطالعه میکند نکات جدیدی را بدست آورد. به عنوان مثال، در گذشته، شما مطلبی در مورد آلودگی خلیج فارس در سایت خود قراردادهاید. هنگامی که مشکلات و اتفاقات جدیدی برای خلیج فارس رخ میدهد شما باید مطالب خود را بروزرسانی کنید تا از سایر رقبا پیشی بگیرید. در بروزرسانی مطالب به خاطر داشته باشید که از مطلب پیشین و عبارت کلیدیتان فاصله نگیرید و حواستان به عبارت کلیدیتان باشد.
سرعت در انتشار
فراموش نکنید برای اینکه به رتبههای بالاتری دست پیدا کنید باید سرعت عمل بالایی در انتشار مطالب داشته باشید. تا جایی که میتوانید در حوزه فعالیت خود پویا باشید و مطالب خود را به روز نگه دارید.
جلوگیری از کپی شدن محتوا
بسیاری از توسعه دهندگان وب در طول کار حرفهای خود با این مشکل روبهرو میشوند که مطلب خاص و با کیفیتشان کپی برداری شده است. برای جلوگیری از این کار شما باید مطالب خود را در شبکههای اجتماعی مهم و پر کاربر از جمله فیسبوک، توییتر یا لینکدین منتشر کنید، از آنها بک لینک بگیرید تا گوگل شما را به عنوان نویسنده اصلی متن بشناسد.
بک لینکهای جدید و معتبر بسازید
هنگامی که مطلب قدیمی خود را بروز کردید حتماً از بک لینکهای معتبر استفاده کنید. از مطالب جدید و تازه شده سایت خود استفاده کنید تا الگوریتم Freshness به شما توجه بیشتری داشته باشد. از بک لینکهای معتبر خارجی نیز استفاده کنید تا رتبه شما بهبود بهتر و سریعتری داشته باشد.
نتیجه Freshness
همانطور که بهروز رسانی محتوا با استفاده از الگوریتم Freshness باعث افزایش رتبه سایت شما میشود، اگر محتوای خوبی نداشته باشید و مخاطب را جذب سایت خود نکنید، این الگوریتم میتواند رتبه شما را نسبت به سایر رقبا کاهش دهد. برای اینکه بتوانید خود را در این الگوریتم جای دهید سعی کنید از مطالب دسته اول و بروز استفاده کنید، اهمیت بک لینک ها را هم دست کم نگیرید. در آکادمی، با آموزش سئو، آموزش دیجیتال مارکتینگ، آموزش تبلیغات گوگل و… به ویژه آموزشهای حضوری در سطح اصفهان به رشد و توسعه فردی و سازمانی شما میاندیشیم.